Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

FredericL

• Lid sinds 21 april 2011
  • Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 10:18

Hallo allemaal!

Voor mijn studie Communication & Multimedia Design ben ik bezig met een onderzoek naar de smartphone gebruiker. In dit onderzoek probeer ik zogenaamde persona’s te maken over de doelgroep van een bepaald soort smartphone. Hierbij maak ik onderscheid tussen de aanbieders van OS’s (operating systems) die draaien op de smartphones.

Die aanbieders zijn:
- RIM (BlackBerry)
- Apple (iPhone)
- Google Android (o.a. HTC en Samsung)
- Symbian (o.a. Nokia)
- Windows Mobile / Windows Phone (o.a. Sony Ericsson)

De vraag:
Graag zou ik van jullie willen weten waarom jullie gekozen hebben voor jullie smartphone, dus wat gaf de doorslag en waarom niet een toestel van een andere aanbieder? Om eerlijk te zijn ben ik minder benieuwd naar redenen als “hij ziet er mooit uit” of “dan kan ik een bepaalde app downloaden”. Hoe groter jullie antwoord, hoe meer ik er aan heb. Dus wees niet bang om te overdrijven of een langdradig verhaal op te hangen. Wat ik ook graag van jullie wil weten is waar jullie je smartphone gebruiken, op of voor het werk/school, tijdens reizen met OV, etc. Daarnaast is het voor mij ook interessant om te weten welke functies (zoals de agenda, sms, bellen naar klanten terwijl je onderweg bent naar ze, etc) jullie dan gebruiken, voornamelijk bij gebruik voor school of werk.

Waar ik erg naar benieuwd ben is of jullie keuze gemaakt wordt op basis van functies of op basis van design, of beide. Zo hoop ik te kunnen achterhalen welke functies de doorslag geven om zo tot een conclusie te komen. Bijv. de BlackBerry gebruikers vinden de e-mail functie heel belangrijk terwijl de Symbian gebruikers waarde hechte aan een goede camera met HD opnamemogelijkheden.

Wanneer het onderzoek klaar is en ik resultaten/persona’s heb deel ik deze graag met jullie. Wie weet is er nog iemand die er iets mee kan doen of vind je het gewoon interessant om te kijken wat ik met jullie antwoorden heb gedaan.

Alvast bedankt voor degene die mij willen helpen!

Groeten,
Fréderic Luksemburg
Student Communication & Multimedia Design @ Avans Hogeschool te Breda
Portfolio: Portfolio - Fréderic Luksemburg

Bewerkt (22 april 2011 10:18)

fifarunnerr

• Lid sinds 13 juli 2010
  • Berichten 1846
  • Reputatie 10
  • 22 april 2011
  • 10:36

Nou…Ik heb behoorlijk veel research gedaan

Ik begon eigenlijk een beetje naar het zoeken van een soort van iPhone, maar dan goedkoper. Toen kwam ik op Android uit, en al gauw bleek dat ik dat boven BlackBerry, iPhone, Symbian en WM zou zetten. Dat stond dus al vast. Toen was het zoeken naar een smartphone, met Android, en zo goedkoop mogelijk. Toen kwam ik uit op HTC Tattoo, LG Optimus(GT540 uit mn hoofd). Die laatste was nog niet uit, en die wilde ik eerst kopen. Totdat HTC de Wilfire aankondigde, die wel een lager scherm had, maar wel capatatief scherm. Bovendien had die iets meer opslag, en waren er betere recensies over HTC dan over LG. Dus toen werd het de Wildfire. Natuurlijk daarna nog wat verder doorgezocht, filmpjes gezocht en wachten tot ie uit was.

Bewerkt (22 april 2011 10:36)

galaxyjet

• Lid sinds 16 augustus 2010
  • Berichten 3184
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 11:08

Oké, daar komt ie dan: Mijn reden om voor een smartphone te gaan was om ook op een andere manier toegang tot internet te hebben dan via de pc. Op die manier kan ik altijd bij mijn mail komen en bij info op het web en ben ik niet afhankelijk van 1 provider. Immers, providers lagen er een aantal jaren geleden nog wel een plotseling uit en dan kon je helemaal niks meer voor een korte, maar soms ook langere periode. En naar de reden van uitval bleef het gissen, want je kon dat natuurlijk niet even opzoeken of communiceren, want je had geen internet. Een andere reden was ook dat de computer hier in huis ook door 3 anderen gebruikt werd, dus kon ik niet altijd even mijn mail checken wanneer ik dat wilde.
Vanwege de prijs/kwaliteit verhouding èn het design -Samsung probeerde destijds met de “simpele” telefoontjes ook altijd vernieuwend te zijn- ben ik een Samsung-fan van het eerste uur. Ik kwam op de Samsung Omnia uit en vond het een prima toestel. De Iphone wilde ik niet omdat ik vrije keuze wilde hebben in m'n provider, ik vond hem toen ook te groot en ik wilde mij niet in het keurslijf van Apple persen.
Met de Omnia was ik zeer in mijn nopjes. De stylus was geen enkel probleem voor mij, ik ben ‘m ook nooit kwijtgeraakt. Het voordeel van de Windows-besturing van voor mij gemakkelijk, omdat ik dat kende van de PC. Zo was de overstap naar een smartphone voor mij gemakkelijk. Het nadeel van Windows bleek later, na zo’n anderhalf jaar. Toen werd de Omnia steeds trager en dat werd steeds irritanter. Updates van het OS kwamen er helaas niet, terwijl er hardware-matig niets mis was met het toestel.
Toen ik van mezelf een nieuw toestel mocht (ik heb altijd simlockvrije toestellen), snakte ik naar eentje met een OS waar regelmatig updates van zouden komen. Ik had altijd al bewondering voor Google. Hun manier van aanpak, hun bedrijfsvoering en hun optimisme. Android icm Samsung leek mij daarom op het lijf geschreven en toen was daar de Galaxy S! Liefde op het eerste gezicht. Kennelijk kijk ik anders tegen het design aan dan vele anderen, want ik vind de SGS helemaal niet zo'n Iphone-kloon. Eigenlijk zijn na de LG Chocolate alle phones op elkaar gaan lijken Zwart, glimmend en met een zo groot mogelijk touchscreen. Dan lijken die phones allemaal al gauw op elkaar. Als je een rij mensen ziet met allemaal een smartphone in hun handen, drukkend op hun touchscreens, dan heb je echt lang nodig om te kunnen zien welk merk en type ieder heeft.
Toen ik de SGS kocht en daarbij een aantal vragen stelde, kreeg ik van de verkoper (die natuurlijk allang gezien had dat ik voor dat toestel gevallen was) te horen dat hij het ook allemaal niet wist, omdat het niet bij te houden was. Ik kreeg het advies om op internet maar te zoeken naar uitleg. En dat leidde me naar dit prachtforum, waar ik alle antwoorden vond en een hoop support kreeg. Want Samsung komt weliswaar met updates, maar naar mijn smaak niet snel genoeg.

Bewerkt (22 april 2011 11:08)

FredericL

• Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 11:39

galaxyjet;143137
Want Samsung komt weliswaar met updates, maar naar mijn smaak niet snel genoeg. /cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/smile.png" />

Bedankt voor je uitgebreide antwoord /cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> zeer nuttige informatie voor mijn onderzoek.
Alleen bovenstaande quote begrijp ik niet helemaal, want je hebt nu toch ook een Samsung? Heb je het dan over de Samsungs die onder een andere OS vallen dan Android?

Wat ik uit je antwoord begrijp is dat qua design bijna geen onderscheid meer gemaakt wordt, qua de buitenkant.

Je wilt graag een smartphone waarbij geregeld updates komen zodat je smartphone up to date is en niet dat als hij trager of iets dergelijks je een jaar moet wachten totdat de aanbieder met een update komt. Dit klopt toch?
Zijn er nog meer opties die de doorslag hebben gegeven voor een Android toestel qua functies? En waarom de SGS?

Zou je wel voor de iPhone zijn gegaan als er toen ook al 3 providers waren die het aanboden (in geval dat toen niet was)? En wanneer/waarvoor gebruik je jouw SGS voornamelijk?

Bewerkt (22 april 2011 11:39)

FredericL

• Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 11:45

fifarunnerr;143131
Toen kwam ik uit op HTC Tattoo, LG Optimus(GT540 uit mn hoofd). Die laatste was nog niet uit, en die wilde ik eerst kopen. Totdat HTC de Wilfire aankondigde, die wel een lager scherm had, maar wel capatatief scherm. Bovendien had die iets meer opslag, en waren er betere recensies over HTC dan over LG. Dus toen werd het de Wildfire.

Bedankt voor je snelle reactie.

Had de iPhone toen wel jouw voorkeur gehad als hij qua prijsklasse gelijk lach aan de Android toestellen? Wat gaf dan de doorslag voor Android, aangezien de andere toestellen buiten iPhone ook niet zo prijzig zijn als de iPhone. Zijn er bepaalde functies die Android heeft die je er perse bij wilde hebben? En wanneer/waarvoor gebruik je jouw smartphone voornamelijk?
Wat ik begrijp is dat de grootte van het geheugen voor jouw belangrijk is en het ook een touchscreen moet bevatten?

Bewerkt (22 april 2011 11:45)

galaxyjet

• Berichten 3184
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 12:17

Zie de blauwe tekst:

FredericL;143151
Bedankt voor je uitgebreide antwoord /cdn2.androidworld.nl/b4c9f3af9a/static/djangobb_forum/img/smilies/wink.png" /> zeer nuttige informatie voor mijn onderzoek.
Alleen bovenstaande quote begrijp ik niet helemaal, want je hebt nu toch ook een Samsung? Heb je het dan over de Samsungs die onder een andere OS vallen dan Android?
Android heeft al verschillende updates vrijgegeven, maar Samsung doet daar een eigen “schil” omheen, anders past ie niet op de SGS. Daar doet Samsung imo nogal lang over. Omdat Android zo'n open systeem is en Samsung af en toe wat laat lekken, is het voor ROM-bouwers mogelijk om met een custom Rom te komen, waar de nieuwste Android updates in verwerkt zijn en die je met hulp hier op het forum. prima op le toestel kunt zetten (=flashen) Op die manier hoef je niet altijd op de officiele NL release van Samsung te wachten.

Wat ik uit je antwoord begrijp is dat qua design bijna geen onderscheid meer gemaakt wordt, qua de buitenkant. idd

Je wilt graag een smartphone waarbij geregeld updates komen zodat je smartphone up to date is en niet dat als hij trager of iets dergelijks je een jaar moet wachten totdat de aanbieder met een update komt. Dit klopt toch? Klopt
Zijn er nog meer opties die de doorslag hebben gegeven voor een Android toestel qua functies? En waarom de SGS? Veel apps beschikbaar, gratis Google navigatie (altijd up to date). SGS vanwege mooie grote S Amoled, dun en niet te zwaar.
Zou je wel voor de iPhone zijn gegaan als er toen ook al 3 providers waren die het aanboden (in geval dat toen niet was)? En wanneer/waarvoor gebruik je jouw SGS voornamelijk? Ik denk van niet, want zou te afhankelijk geweest zijn van Apple. En een bedrijf dat aan koppelverkoop doet (want zo voel ik dat, als je bij de aanschaf van een telefoon aan een provider vastzit), of dat zelfs alleen maar bedenkt, zo'n bedrijf ga ik niet belonen dmv de aanschaf van zo'n pakket.

Bewerkt (22 april 2011 12:17)

FredericL

• Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 12:28

Wederom bedankt galaxyjet, dan rest mij aan jou nog één vraag: Wanneer en waarvoor gebruik jij je smartphone voornamelijk?

Bewerkt (22 april 2011 12:28)

galaxyjet

• Berichten 3184
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 13:26

Sorry, had ik natuurlijk meteen even moeten melden. Ik gebruik mijn SGS voornamelijk om te telefoneren, smsen, mijn mail bij te houden, agenda en memo, camera en navigator. Verder gebruik ik deze apps zeer intensief: Buienalarm en Het Verkeer Pro

Bewerkt (22 april 2011 13:26)

Julian

• Lid sinds 02 januari 2011
  • Berichten 706
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 13:38

In het begin van de Iphone dacht ik eerst net al (bijna) iedereen: die moet ik hebben.
En zo gezegd zo gedaan. Ik heb het er een half jaar mee volgehouden totdat ik er gek van werd. Alles is via Apple en door Apple of gestuurd door Apple… Belachelijk. Natuurlijk was het wel een mooie telefoon, maar zelf een custom rom of iets dergelijk erop zetten kon niet. ( kom daar later op terug).

Dus toen naar een andere telefoon gezocht en uitgekomen bij de HTC HD2 met Windows mobile. Tja waarom windos mobile? Geen idee.
Het was meer een aankoop naar de telefoon, design, specs etc. Maar daar kon je wel zelf een andere rom opzetten, vaak in het engels maar toch. Weinig apps tot je beschikking en na een tijd best moe van Windows te zijn kwam ik toevallig Android tegen.
Nog nooit van gehoord, en na een tijdje mezelf goed in te hebben gelezen een Motorola Milestone gekocht met Android erop.

Ik wou graag een telefoon met toetsenbord omdat ik dacht het heel veel te gebruiken…. viel zat mee. Maar op zich een fijn toestel om mee te beginnen. En Android was zeker een openbaring! Je kan er zo veel mee doen. Veel apps, widgets etc etc.
Een paar maanden gewacht op de 2.2 update… zou eerst in september komen, toen in december amar toen die er in januari nog steeds niet was ben ik maar een gaan kijken naar custom roms, wat blijkt ik pak weer een telefoon met een locked bootloader. Wist ik veel….
Maar na een tijdje graven toch zat manieren gevonden om het erop te krijgen. En daar be je dan wel ff zoet mee.
De ene rom is snel de ander mooi, maar goed die Milestone had niet de allerbeste specs en die had het dus best zwaar.

Terug naar de HD2 want daar kon je ook Android op knallen…. je had verschillende manieren: via SD of NAND. Die laatste betekend dus dat die gewoon vanaf je telefoon zelf draait en windows eraf knalt…
Nu al 2 maanden helemaal happy met een HD2 met Android 2.3.3
En die draait veel sneller dan de Milestone, en ik kan veranderen wat ik wil. Geweldig!
De Milestone is nu weg omdat update's op zich lieten wachten, en die gewoon niet aankon wat ik ermee wou doen. De HD2 is dan wel geen officiële Android telefoon maar die doet onder voor de rest. Update's krijg ik niet dus, maar cutom roms in overvloed!

Ik gebruik de HD2 voor bellen, smsen, mail, web, whatsapp, spellen, navigatie etc.
Wanneer? tja wanneer niet…

Dus voorlopig blijf ik bij Android, vooral omdat het zo open is, als je iets wilt veranderen aan JOUW telefoon dan doe je dat gewoon…. waarom? Omdat het kan!

Bewerkt (22 april 2011 13:38)

FredericL

• Berichten 24
  • Reputatie 0
  • 22 april 2011
  • 13:45

galaxyjet;143211
Sorry, had ik natuurlijk meteen even moeten melden. Ik gebruik mijn SGS voornamelijk om te telefoneren, smsen, mijn mail bij te houden, agenda en memo, camera en navigator. Verder gebruik ik deze apps zeer intensief: Buienalarm en Het Verkeer Pro

Maakt niet uit hoor, ik vind het niet gek dat je iets over het hoofd ziet wanneer ik zoveel vragen stel haha.
Wat betreft de camera, was de tweede camera een pré? Aangezien de BlackBerry en Nokia toestellen van Symbian over het algemeen ook goed voldoen aan de dingen waar jij waarde aan hecht.
Verder bedoel ik met ‘wanneer’ meer van.. op het werk, tijdens het reizen met OV, thuis wanneer je niks te doen hebt, etc..

Bewerkt (22 april 2011 13:45)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.