Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

elbo

• Lid sinds 17 juli 2012
  • Berichten 59
  • Reputatie 0
  • 19 december 2012
  • 10:26

Ik vroeg me af welke stappen iedereen neemt om zijn telefoon te beveiligen tegen kwaadaardige software.

Zelf heb ik mijn sgs+ geupgrade naar android 4.1. Dit is cm10 die helaas nog in alpha fase bevind, maar ik wil per se android 4.1 omdat daarin ASLR volledig is geimplementeerd (en ik wil van de samsung android 2.3 af, die niet meer door samsung van security updates wordt voorzien). Android 4.2 lijkt geen toegevoegde waarde te hebben, in ieder geval niet op security.

Die custom rom heeft standaard root toegang. Dat is wel een security risico, maar als het goed is zou de app superuser mij moeten waarschuwen wanneer een app root rechten wil gebruiken.

Root heeft wel het voordeel dat ik LBE kan gebruiken en daarmee kan je een aantal (maar niet alle) rechten per app regelen. Apps mogen van mij bijna nooit toegang tot de lokatiegegevens, smsjes versturen of in in contacten.

Apps mogen bij mij alleen vanuit de play store komen, maar ik heb nog geen virusscanner geinstalleerd. Ik installeer niet zo gek veel apps en met het lezen van reviews in de play store denk ik wel veilig te zitten.

Bewerkt (24 april 2013 16:02)

Gilles_Bonne

• Lid sinds 17 december 2012
  • Berichten 371
  • Reputatie 0
  • 19 december 2012
  • 13:29

Zolang je alleen maar apps via de Play Store download heb je niet zo veel kans op beveiligingsrisicos. Ik zeg niet dat het niet voorkomt want dat gebeurt wel maar niet zoveel dan als je apps installeert via een andere manier dus niet de play store. Ik vind zelf dat een virusscanner op je android telefoon/tablet een beetje overbodig is want het blijft altijd op te achtergrond lopen en vertraagd je telefoon/tablet dus en ik heb gehoord dat het niet zoveel malware of andere virussen ziet. Android 4.2 heeft als toegevoegde waarde dat het apps wat van buiten de play store worden gedownload dus dit heeft niet zoveel zin voor jou. Tenzij er een goede rom voor uitkomt.

ruujan

• Lid sinds 28 december 2011
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 19 december 2012
  • 21:42

Naar aanleiding van allerlei berichten in de media afgelopen week heb ik me afgelopen weekend hier ook eens op gestort. Ik heb hier in huis drie telefoons en twee tabs, dus enig rsico loop ik wel. Ook al omdat drie van die apparaten vooral in gebruik zijn bij mijn dochters. Ik heb geen van de apparaten geroot, ik heb alleen de galaxy tab een buitenlandse stockrom gegeven omdat de nederlandse update naar 4.0 maar niet wilde komen.

Na wat zoeken op het internet kwam ik allerlei spookverhalen tegen. Apps die een plattegrond van je huis zouden maken, apps die stiekum dure sms-jes zouden sturen, affijn er zijn genoeg verhalen op het net te vinden.

Uiteindelijkheb ik Lookout maar eens geinstalleerd. Eigenlijk had ik verwacht dat er toch ergens wel een systeem was geïnfecteerd, maar dat viel mee. Lookout kon iig niks vinden. Ik trek daar voor mezelf de conclusie uit dat het allemaal wel meevalt, in ieder geval als je zoals ik geen gekke dingen doet. Dat wil overigens niet zeggen dat dat zo blijft, maar voorlopig valt het wel mee.

Ik heb het vermoeden dat er ook een fud-campagne (fear, uncertainty, doubt) tegen android gaande is waarbij allerlei minieme risico's worden opgeblazen. Als producent kun je je daar nauwelijks tegen verdedigen, want voor je hetweet word je beschuldigd van het bagatelliseren van problemen.

Bogey

• Lid sinds 09 april 2011
  • Berichten 136
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2013
  • 23:23

Ik zit ook een beetje met deze vraag….

Installeer bijna alles via de market, afgezien van een aantal dingen, denk aan : custom rom en flash….
Wij hebben hier een S, S3 en een Tab 2…

Ik lees dat virussen niet via Market kunnen binnenkomen, maar dat is toch ook niet helemaal 100% virus vrij? Kan er volgens mij altijd ergens 1tje staan een tijdje, als die maar heel goed gebouwd is. En is het niet mogelijk een virus via een mailtje of een webpagina binnen te halen?

Kortom wil graag zicht krijgen op het feit of het zin heeft/verstandig is in deze tijd een virus scanner op foon en tablet te hebben draaien, of dat dat nog niet nodig is? Ook gezien het feit dat er steeds meer info (mail, bankzaken) via deze dingen gaat en de pc steeds vaker uit staat….

Bewerkt (24 april 2013 16:08)

rvd1969

• Lid sinds 08 juli 2011
  • Berichten 1702
  • Reputatie 0
  • 12 januari 2013
  • 00:06

Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je zult zien dat er niets gebeurd. Vergeet niet dat Android op Linux is gebouwd en dat is nou net de kracht achter Android! Linux is niet virus gevoelig! Dus een virusscanner gebruiken op Android is eigenlijk overbodig.

Samsung Galaxy S1, Samsung Galaxy S2, Samsung Galaxy S3, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S7 Edge, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy S9+, Samsung Galaxy S10 Plus 12GB 1TB.
Samsung Galaxy Note1, Samsung Galaxy Note2, Samsung Galaxy Note3, Samsung Galaxy Note4, Samsung Galaxy Note7, Samsung Galaxy Note8, Samsung Galaxy Note9.

Gilles_Bonne

• Berichten 371
  • Reputatie 0
  • 12 januari 2013
  • 00:08

Ik heb het gevoel dat een mobiele virusscanner niet erg goed werkt, naar mijn mening. Je moet gewoon altijd kijken tot wat voor rechten de app toegang heeft.

rvd1969

• Lid sinds 08 juli 2011
  • Berichten 1702
  • Reputatie 0
  • 12 januari 2013
  • 00:16

Een virus scanner op je toestel heeft totaal geen toegevoegde waarde. Jij hebt het begrepen wat betreft de machtigingen! Gewoon je gezonde verstand gebruiken en Android is veilig zoals ik het net al heb gezegd.

Samsung Galaxy S1, Samsung Galaxy S2, Samsung Galaxy S3, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S5, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S7 Edge, Samsung Galaxy S8+, Samsung Galaxy S9+, Samsung Galaxy S10 Plus 12GB 1TB.
Samsung Galaxy Note1, Samsung Galaxy Note2, Samsung Galaxy Note3, Samsung Galaxy Note4, Samsung Galaxy Note7, Samsung Galaxy Note8, Samsung Galaxy Note9.

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 12 januari 2013
  • 10:09

Android is niet veilig, dat is onzin. Net zo min als Windows Phone of iOS overigens. Alleen gaat een virusscanner daar niets aan verhelpen.

rvd1969

• Lid sinds 08 juli 2011
  • Berichten 1702
  • Reputatie 0
  • 12 januari 2013
  • 10:41

Marvin;373408
Android is niet veilig, dat is onzin.

Noem jij dan eens een Android-virus op dan! Nogmaals, als je je gezonde verstand gebruik en een spelletje bv geen toestemming geeft om te bellen, doe je dat wel dan geef je dus zelf toestemming om te bellen en heeft dus ook niets te maken met een “virus”, raakt je toestel echt niet besmet met een “virus”. Zo ook met apps die reclame in je notificatie balk zetten, heb je dus zelf toestemming voor gegeven! Het probleem is gewoon dat mensen als ze iets downloaden niet de tijd en de moeite nemen om de machtigingen goed te lezen! Kort samengevat: Geen “virussen” maar machtigingen die goed gekeurd worden is het probleem!

Gilles_Bonne

• Berichten 371
  • Reputatie 0
  • 12 januari 2013
  • 11:48

En voor mensen die zijn of haar toestel geroot hebben, kun je ook rechten voor een afzonderlijke applicatie uitzetten als je de applicatie toch wil gebruiken. Maar meestal werkt de applicatie dan niet goed meer.

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.