Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

raboof

• Lid sinds 20 juni 2010
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 20 juni 2010
  • 22:37

In hoeverre zijn rooten, custom roms en zelf updates installeren juridisch toegestaan? En heeft het nog gevolgen voor je garantie? Verschilt dit nog per aanbieder/toestel/carrier?

Heeft iemand ervaringen met het aanspraak maken op garantie voor een telefoon waar dit soort dingen mee gedaan zijn?

Bewerkt (22 april 2013 12:26)

i_like_android

• Lid sinds 11 juli 2009
  • Berichten 2497
  • Reputatie 10
  • 21 juni 2010
  • 07:26

raboof;24754
In hoeverre zijn rooten, custom roms en zelf updates installeren juridisch toegestaan? En heeft het nog gevolgen voor je garantie? Verschilt dit nog per aanbieder/toestel/carrier?
Heeft iemand ervaringen met het aanspraak maken op garantie voor een telefoon waar dit soort dingen mee gedaan zijn?
Ik weet dat wanneer je een Nexus 1 unlockt en root je eerst een waarschuwing krijgt dat de garantie vervalt en de unlock is onomkeerbaar.

Merkes

• Lid sinds 08 april 2010
  • Berichten 117
  • Reputatie 0
  • 21 juni 2010
  • 11:50

Als je je toestel ROOT en custom ROM op installeert, vervalt je garantie. Gelukkig kun je wel meestal je toestel un-rooten, maar dan moet je toestel wel werkzaam zijn.

Met mijn gerootte Hero moest ik een keer terugsturen voor reparatie (scherm reageerde bijna niet op aanraking). Dankzij de officiële update van HTC kon ik mijn Hero un-rooten en zonder gezeik terugsturen voor reparatie.

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 21 juni 2010
  • 11:50

Dat willen de fabrikanten ons graag doen geloven. Echter, in Nederland vervalt de garantie niet per se bij het installeren van nieuwe firmware. De eerste 6 maanden is het aan de verkopende partij om aan te tonen dat een defect het gevolg is van acties van de klant. Daarna ligt de “bewijslast” in principe bij de klant.

Als het scherm bijvoorbeeld los laat behoort dat gewoon onder garantie hersteld te worden. Echter, als je een OC kernel geïnstalleerd hebt en de elektronica is te warm geworden door het overclocken, dan heb je geen garantie meer. Ook de overall werking van het apparaat kan uiteraard niet meer gegarandeerd worden.

Het probleem is meer dat je recht halen in dit soort zaken vaak niet zo eenvoudig is. In Nederland verschuilen verkopers zich nogal eens achter de fabrikant en dat is domweg niet juist. Maar ja, probeer er maar eens wat aan te doen…

Disclaimer: ik ben geen jurist en speel er zelfs geen in een TV serie .

soulbody

• Lid sinds 24 april 2010
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 3 augustus 2010
  • 14:57

je hebt inderdaad wel gelijk Marvin, de persoon/bedrijf waarbij je je reparatie van jou toestel moeten claimen met kunnen aantonen dat de schade is ontstaan door het rooten/flashen van je toestel.

In nederland is het echter nog iets beschermender geregeld. Je hebt namelijk het zogenoemde ‘'consumenten recht’' als consument heb je recht op een deugelijk product. dat betekent dat het minimaal ‘'..’' jaar mee moet gaan bij normaal gebruik. af hankelijk van wat voor soort product dit is kun je de ‘'..’' invullen en laptop moet bijvoorbeeld 3 jaar mee kunnen gaan. de garantie is in nederland een soort van all-risk verzekering. daarom wordt altijd gezegd nooit extra verzekering bij te kopen omdat je gewoon een deugelijk product moet hebben.
flashen en rooten ligt daarin weer anders omdat dat weer niet valt onder het motto van ‘'normaal gebruik’' nou ben ik net bekendt in het motto van rooten en flashen maar zou ik zeggen dat als je een goeie en duidelijke tutorail had/gebruikte dat het toch onder ‘'normaal gebruik’' zo moeten vallen. echter zou ik dit niet opvolgen.

Afhankelijk van wat de beschadiging is heb jij dus toch gewoon recht op reparatie, zelfs als zit je buiten je garantie terwijl. Licht de oorzaak dus aantoonbaar niet bij het rooten/flashen kun je toch gewoon reparatie eisen van de verkoper. bijvoorbeeld een kapot scherm moet gewoon geaccepteerd worden. het niet opstarten is niet aantoonbaar of het wel of niet door de root-access of flashen komt en zal dus uit het reparatie rapport opgemaakt moeten worden of jij wel of niet moet betalen voor de reparatie.

Bewerkt (22 april 2013 12:30)

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 3 augustus 2010
  • 16:58

In theorie heb je wel gelijk, maar… een mobiele telefoon heeft een economische levensduur van nul-komma-nix en een praktische te verwachten levensduur van rond de twee jaar.

De vergelijking met een all-risk verzekering gaat daarbij niet op. Bij een all-risk verzekering krijg je ook je eigen kosten vergoed als er schade aan het produkt door jouw eigen toedoen is ontstaan. En juist dat valt niet onder garantie.

Verder heeft de fabrikant van je telefoon geen voorzieningen getroffen om rooten mogelijk te maken en daarmee kan hij erg eenvoudig aannemelijk maken dat er met het product dingen gedaan zijn die niet binnen “normaal gebruik” vallen. Die tutorial die je noemt komt niet van de leverancier maar van een derde partij. Als ik een auto koop en op aanwijzingen van een derde partij de voorremmen vervang door afwijkende exemplaren, dan kan ik echt geen garantie meer claimen als het ding niet meer goed wil stoppen. Met een telefoon is dat net zo: met rooten verbreek je de veiligheidsvoorziening die de fabrikant heeft ingebouwd. Met alle risico's van dien (in de praktijk valt het mee hoor, maar een bricked phone doordat je de radio overschreef is niet ondenkbaar).

Het is overigens technisch niet zo moeilijk om de inhoud van een flash geheugen te controleren. Als een toestel niet opstart en men treft een niet originele bootloader aan in de flash, dan ben je het haasje.

Bewerkt (22 april 2013 12:30)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.