Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

NIW

• Lid sinds 18 oktober 2010
  • Berichten 28
  • Reputatie 0
  • 20 oktober 2010
  • 21:06

Oke ik heb het al een paar keer voorbij zien komen op verschillende websites:

Rooten.

Kan iemand mij vertellen waarom dit zo belangrijk is? Hoe ik dat moet doen? En wat het is? (ik weet dat ik daarvoor naar de andere pijler moet gaan, ja :rolleyes

Bewerkt (20 oktober 2010 21:06)

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 20 oktober 2010
  • 21:36

Het UNIX systeem waar Android op gebaseerd is implementeert een rechten-systeem waarbij alleen de systeembeheerder (normaliter “root” genaamd) overal bij kan. Rooten is het verkrijgen van administrator rechten op je telefoon. Als je root acces hebt kan je dus andere processen beïnvloeden, je kan bij alle bestanden in het filesystem enz. enz. Alles waar je als normale gebruiker tegen beschermd wordt kan dan opeens ook (applicaties weggooien, opstartsequence wijzigen, nou ja, alles dus). Het is niet zonder gevaar en daarom heb je standaard geen root acces op je telefoon.

Waarom is het dan belangrijk? Nou, zoals gezegd, je kan opeens alles. Screenshots maken bijvoorbeeld kan niet zonder root acces (nou ja, via een omweggetje als je je telefoon aan een PC hangt wel maar da's niet echt handig). Andere versies van het OS installeren is een andere voorbeeld.

Hoe het moet hangt af van welke telefoon je hebt en welke versie van Android er nu op draait.

Bewerkt (20 oktober 2010 21:36)

NIW

• Lid sinds 18 oktober 2010
  • Berichten 28
  • Reputatie 0
  • 20 oktober 2010
  • 21:43

Ow oke, thanks voor de informatie.

Ik wist dit namelijk niet. Maar zo te lezen vind ik het voor mijn telefoon niet zo erg belangrijk. Ik weet wel veel van computers, maar telefoons niet zo.

Ik ga er eens een paar nachten over slapen.

Bewerkt (20 oktober 2010 21:43)

jalumi

• Lid sinds 14 september 2012
  • Berichten 17
  • Reputatie 0
  • 19 september 2012
  • 16:10

Waarom rooten? Ik heb pas een nieuwe HTC One X en daar voor had ik een Xperia Neo, en ben gewoon een gebruiker. Ik lees op dit forum veel over rooten en custom roms. Wat zijn nu de voor en nadelen hiervan? En heeft het zin voor een gewone gebruiker?

Bewerkt (24 april 2013 15:35)

outlaw

• Lid sinds 16 maart 2012
  • Berichten 935
  • Reputatie 0
  • 22 september 2012
  • 00:33

Als je tevreden bent met alles wat er op je toestel staat, dan moet je hem zo laten en ik denk dat het voor jou geldt.

Wil je standaard apps verwijderen en andere instellingen aanpassen, dan moet je hem rooten.

Ik heb een custom rom erop staan omdat ik een andere software dan de meeste gebruikers wilde hebben, Ik heb mijn Intern geheugen “vergroot” van 150MB naar 2GB, alle aps die ik niet wilde hebben, heb ik verwijderd,

Voordeel is voor mij dat ik met de telefoon kan doen wat ik wil, Nadeel is……heb ik nog niet gevonden

Sander_M

• Lid sinds 22 september 2010
  • Berichten 5147
  • Reputatie 100
  • 22 september 2012
  • 00:44

Ik wil de pret niet drukken, maar dit is een topic uit 2010..

Zie je iets op AW forum wat niet door de beugel kan? Laat het de moderators weten middels de rapporteer knop.
Inhoudelijke vragen over Android graag op het forum bespreken, deze worden per email/PM niet beantwoord.

jalumi

• Lid sinds 14 september 2012
  • Berichten 17
  • Reputatie 0
  • 22 september 2012
  • 09:56

Ik had een nieuw topic aangemaakt, maar iemand heeft dat hierin verplaatst, vandaar.

outlaw

• Lid sinds 16 maart 2012
  • Berichten 935
  • Reputatie 0
  • 22 september 2012
  • 10:09

Moderator

Ik wil de pret niet drukken, maar dit is een topic uit 2010..

Klopt maar Jalumi's post is van 19 september 2012

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.