Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Ralph

• Lid sinds 15 september 2009
  • Berichten 472
  • Reputatie 0
  • 6 december 2009
  • 12:12

Deze week een totale afwijking van de App van de week. Enerzijds omdat het geen app (applicatie), maar apps is (jazeker, 2 stuks. Laten we zeggen dat Sinterklaas is langs geweest). Anderzijds omdat het niet echt een app is, het is/zijn meer functionele toepassingen. Ik wil jullie namelijk kennis laten maken met een alternatieve manier van tekst-invoer, namelijk “slide”, oftewel schuif of veeg.

Met de slide invoer bepaal je de karakter niet alleen door het indrukken van een toets, maar tijdens het indrukken, geef je je invoer ook een kleine veeg in een richting, en die richting bepaald het karakter.
Doordat er op deze manier meerdere karakters onder een toets kunnen, heb je minder toetsen nodig. Minder toetsen betekend meer ruimte, en meer ruimte betekend grotere toetsen. En dat is handig

Er zijn grofweg 2 manier om normaliter tekst in te voeren. Toestel in de ene hand, en vervolgens typen met de wijsvinger van de andere hand, in dit geval heeft de slide-manier van invoeren niet zoveel voordeel. Het voordeel valt voornamelijk te behalen bij tekstinvoer vanuit 1 hand waarbij je de duim gebruikt van de hand waarmee je het toestel vasthoudt (de SMS-techniek :p )

Ik was al enige tijd bezig met het uitproberen van SlideType toen ik in deze blogpost over Crocodile Keyboard in de reaktie's door Tim werd gewezen op ZetaType, en die heeft toch ook wel z'n handigheidjes en neem ik dus mee in deze review.

SlideType
Bij SlideType krijg je 12 grote toetsen die het meeste doen denken aan de toetsen van een telefoon. Iedere toets is een cijfer, druk je die dus gewoon in, dan krijg je de betreffende cijfer. Je kan de letters krijgen door naar links, rechts, boven of onder te vegen.
Rechts bevind zich de alt- en shift toets, druk je hierop krijg je alle overige leestekens, veeg je de toets omhoog dan krijg je hoofdletters, veeg je omlaag zijn het weer normale letters.
Invoer gaat zeer goed en krijg weinig “typo's” (typfouten).
Nadelen:
De cijfers staan standaard achter de letters waardoor ze wat slecht zichtbaar zijn. Je kan dit wel aanpassen, maar daardoor vind ik de toetsen wat druk ogen.
De onderste 3 knoppen verplaatsen naar rechts als je in landscape gaat, de layout veranderd dus, iets wat de leercurve niet ten goede komt.
De letters staan niet in de layout zoals we die kennen op een toetsenbord (qwerty).
Het grootste voordeel van SlideType vind ik dat cijfers en letters direct vanuit 1 punt benaderbaar zijn.

ZetaType
ZetaType heeft gekozen voor de klassieke qwerty layout, wat de gewenning makkelijker maakt.

De toetsen zijn ingedeeld in 3 grote knoppen waarbij de hoeken erbij gekomen zijn voor de extra letters. Dit maakt de kans op typo's wel ietsje groter, wat je zeker zal merken met het gebruik van de duim.
De basis heeft alleen letters. Cijfers en speciale leestekens krijg je door de middelste knop 1 seconde vast te houden. Hoofdletters krijg je door dit te doen met de linker knop.

Dit vind ik persoonlijk een nadeel van ZetaType, als je veel wisselt tussen hoofdletters, kleine letters en cijfers, dan wordt het invoeren traag.
Zowel SlideType als ZetaType herkennen automatisch het begin van een zin, waardoor de eerste letter een hoofdletter wordt.
Naast het voordeel dat de layout qwerty is, blijft de layout in landscape gelijk. Bijkomend voordeel voor ZetaType is dat in landscape het toetsenbord het huidige scherm niet vervangt, maar er overheen ligt, iets wat bij de standaard toetsenbord en SlideType niet gebeurd. Bij deze laatste 2 vervangt het toetsenbord het beeld van het scherm waarin je zat, dit kan wel eens hinderlijk zijn bij schermen waarin veel invoervelden zijn.
Leuke functie bij ZetaType zijn de back-, spatie- en returntoets. Terug doe je door middel van een streep te trekken van rechts naar links over het gehele toetsenbord. Voor een spatie geldt hetzelfde, alleen van links naar rechts. Return (volgende regel) krijg je door een veeg rechts-links te geven.

Zoals jullie misschien opmaken uit mijn verhaal, zit ik in twee-strijd. Ik ben er nog niet uit, al gaat mijn voorkeur uit naar SlideType vanwege de mogelijkheid direct vanuit 1 punt cijfers en letters in te voeren, alhoewel dat zeer persoonlijk is.

Ga je het proberen, neem dan in ieder geval een gewenningsperiode in acht, beide toetsenborden hebben nou eenmaal een gewenning nodig. Wel merk ik dat na enkele weken de toetsinvoer beter en sneller gaat dan met het klassieke toetsenbord.

Beide toetsenborden moet je na installatie in de settings aan zetten.
Dat gaat als volgt:
Menu - instellingen - landinstelling en tekst. Aanzetten door een vinkje te plaatsen achter de betreffende toetsenborden.

Het selecteren van de te gebruiken toetsenborden doe je vanuit een tekstveld. Druk in het tekstveld en houdt deze ingedrukt tot er een venster verschijnt, kies hieruit “invoermethode” en kies de te gebruiken toetsenbord.

Download SlideType vanuit de Market:
com.latinsud.android.slidetypekeyboard

Download ZetaType vanuit de Market:
com.zetatype.zetatype

Bewerkt (22 april 2013 12:15)

vulperhorst

• Lid sinds 12 november 2009
  • Berichten 83
  • Reputatie 0
  • 7 december 2009
  • 12:36

Edit:

Stelde een stomme vraag.

Bewerkt (22 april 2013 12:15)

jampanees

• Lid sinds 10 augustus 2009
  • Berichten 44
  • Reputatie 0
  • 29 januari 2010
  • 10:30

Hij kan Zetatype niet vinden.. Heb ook al geprobeerd het te zoeken, maar zonder resultaat.

Kan het komen dat ik nog op Android 1.5 draai?

Bewerkt (22 april 2013 12:17)

Ruud

• Lid sinds 10 december 2008
  • Berichten 1641
  • Reputatie 50
  • 29 januari 2010
  • 10:35

Dat kan inderdaad de reden zijn, dat 1.5 niet ondersteund wordt…

Uhmmmm…. Android?

jampanees

• Lid sinds 10 augustus 2009
  • Berichten 44
  • Reputatie 0
  • 29 januari 2010
  • 11:31

OKee, thankx Ruud… K*&#@ Samsung

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.