Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Tony4708

• Lid sinds 05 augustus 2010
  • Berichten 38
  • Reputatie 0
  • 23 september 2012
  • 21:26

Beste forumleden,

Kan iemand mij vertellen waar de app “Cool apps” zo plotseling vandaan komt.? (blauw circeltje met oog in Q vorm)

Afgelopen week heb ik de app “FLV video player” gedownload en geïnstalleerd.
Moet wel bekennen dat per ongeluk in mijn instellingen-> beveiliging->onbekende bronnen AAN stond.
Dus mogelijk gemaakt dat ook onbekende bronnen zich buiten de Play Store konden inatallerern.

Nu zie ik plotseling ook op het startscherm de app “Cool Apps” geïnstalleerd staan en IK weet van niets.

Maar nog erger, ik kan deze app ook helemaal niet vinden bij instellingen->apps.
Dus ik kan hem ook niet verwijderen en indien virus ook niet onschadelijk maken.

De app stuurt mij naar een site met de naam "httpad.leadboltapps.net/show_app_icoon?pf enz. enz.

Weet iemand WAT dit is, of dit gevaarlijk is, waar verwijderen en indien schadelijk hoe dit op te lossen.

In afwachting van jullie wijsheid,
met vriendelijke groet,
Ton

Bewerkt (24 april 2013 15:35)

melvintje

• Lid sinds 17 september 2011
  • Berichten 2716
  • Reputatie 20
  • 23 september 2012
  • 21:44

Ik vermoed dat je een app gedownload heb die ads gebruikt download eens trustgo ad detector in de play store, en laat deze eens scannen

Bewerkt (24 april 2013 15:35)

Tony4708

• Berichten 38
  • Reputatie 0
  • 23 september 2012
  • 22:53

Dank @melvintje,

Iets dergelijks dacht ik ook.
Daarvoor had ik de apps ‘Ad Network detection’ en ‘Airpush detector’ al geïnstalleerd en laten scannen.

De een vind niets, net als deze Trustgo Ad detector welke jij voorstelt, de andere (Ad Network Detector) vind er een hele boel maar die komen alleen voor in apps welke ik maanden draai en geïnstalleerd heb vanuit de beveiligde Play Store.

De ‘app’ “Cool Apps” (of dit wel een app is weet ik niet. Het is een op een app-icoon lijkende knop op het startscherm) komt nergens voor in de lijst van Ad Network Detector gevonden apps.

Dus dank voor het meedenken, maar ik zal verder moeten zoeken.
Wanneer ik een oplossing gevonden heb zal ik die hier zeker ook plaatsen.

Ik zoek verder,
Bedankt, vriendelijke groet,
Ton

———- Update van bericht ———-

Dank @melvintje,

Iets dergelijks dacht ik ook.
Daarvoor had ik de apps ‘Ad Network detection’ en ‘Airpush detector’ al geïnstalleerd en laten scannen.

De een vind niets, net als deze Trustgo Ad detector welke jij voorstelt, de andere (Ad Network Detector) vind er een hele boel maar die komen alleen voor in apps welke ik maanden draai en geïnstalleerd heb vanuit de beveiligde Play Store.

De ‘app’ “Cool Apps” (of dit wel een app is weet ik niet. Het is een op een app-icoon lijkende knop op het startscherm) komt nergens voor in de lijst van Ad Network Detector gevonden apps.

Dus dank voor het meedenken, maar ik zal verder moeten zoeken.
Wanneer ik een oplossing gevonden heb zal ik die hier zeker ook plaatsen.

Ik zoek verder,
Bedankt, vriendelijke groet,
Ton

Bewerkt (23 september 2012 22:53)

Tony4708

• Berichten 38
  • Reputatie 0
  • 26 september 2012
  • 18:32

Hallo forum,

Sorry voor de dubbeling van het vorige item.

Na wat zoekwerk ben ik er (gedeeltelijk) uit voor wat betreft de “app” ,Cool apps, welke is toegevoegd op mijn tablet.
Het is inderdaad een ad-on gekoppeld aan “FLV video player” ook gewoon vanuit de Google Play Store, ook MET de beveiling ingeschakeld.
Kennelijk zijn deze praktijken dus gewoon geoorloofd.
Je vraagt er niet om, je krijgt het gratis bij !!!

Nou heb ik gezien dat dit ongedaan gemaakt kan worden (opt off) met een link naar "httpopt.leadboltapps.net

Dit heb ik uiteraard geprobeert maar dan denkt die site met een smartphone te maken te hebben.
Op de site moet het IMEI/ nummer van mijn telefoon opgeven zodat zij een opdrachtstring kunnen sturen die deze ‘app’ ongedaan maakt.
Nou ben ik zowiezo niet voor het opgeven van welk nummer dan ook naar zo'n site maar zou ik er gebruik van willen maken dan kan dat eenvoudig niet omdat ik niet (kan) bel met mijn tablet. Deze heeft alleen WIFI internet toegang.

Ik lees (Google) overigens veel meer problemen met dit soort ad-on's aan Android Apps.

Wellicht weet iemand raad hoe dit te verwijderen.

Ik denk dat dit ook een sterk discussie-item kan worden op Android World.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die hier plotseling last van krijgt.

Verder onderzoek zal mij hopelijk werder helpen en ik houd het forum ook op de hoogte.

Verder ben ik toch ook benieuwd of er al oplossingen bekend zijn op het AW forum

Groet
Ton

Bewerkt (24 april 2013 15:36)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.