Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Paulmes

• Lid sinds 17 oktober 2011
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 18 april 2013
  • 16:29

Gisteren door ING verstuurt, vandaag in de brievenbus.
Onderwerp: Update nu uw Mobiel Bankieren App.
1ste alinea:
U maakt gebruik van onze Mobiel Bankieren App. De versie hiervan, die u op uw mobiele telefoon heeft giinstalleerd
is echter een verouderde versie. U kunt die helaas niet meer gebruiken.
We leggen u hieronder uit hoe u weer zo snel mogelijk weer mobiel kunt bankieren.

Wat een vreemde brief. Banken zullen nooit om een password oid vragen , maar dit opent voor criminelen een nieuwe manier om dit soort informatie te vergaren.
1 stuur zo'n brief. (ik heb geen reden te twijfelen dat dit echt een ING brief is).
2 Zorg dat je een app hebt klaar staan in de Store. Voordat Google er achter is dat dit een probleem app is
is het leed al geschied.
3 Incasseer alle passwords oid en laat je vollopen.

Er is dus nu helemaal geen nieuwe app. Ik update altijd naar de nieuwste versie en deze versie heeft
behoudens de “normale” storingen altijd gewerkt.

Ik denk dat ING zich wil indekken, maar het tegenovergestelde berijkt.

Is dit iets voor een topic op de app? Andere mensen ook zo'n brief gekregen?

Bewerkt (21 mei 2013 09:53)

wimbo1977

• Lid sinds 10 mei 2012
  • Berichten 218
  • Reputatie 0
  • 18 april 2013
  • 17:18

Was al gezegt dat criminelen misbruik zouden maken van de storingen bij ING.
Dit is wel misbruik 2.0
Zelf zit ik bij abn en zou ik zo'n brief melden bij ING, misschien kunnen zij je helpen.
Zeker niet op in gaan lijkt mij.
Succes, laat je nog weten hoe en wat?

johra

• Lid sinds 10 mei 2010
  • Berichten 32
  • Reputatie 0
  • 18 april 2013
  • 19:46

Hier ook een brief gehad.
Maar als het niet van ing zelf is, hoe komen dan aan je naam en adres?

meule

• Lid sinds 16 november 2011
  • Berichten 1379
  • Reputatie 220
  • 18 april 2013
  • 19:59

Ik denk in deze dat een simpel telefoontje naar ING alle twijfel wegneemt

Zie je iets op het AW forum dat niet door de beugel kan? Laat het een van de moderators weten middels de rapporteerknop.

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • Moderator Moderator
  • Moderator Moderator
  • 18 april 2013
  • 20:59

ik heb dezelfde brief ook gehad. Ik vermoed dat het een standaardbrief betreft die naar heel veel mensen is gestuurd.

johra

• Lid sinds 10 mei 2010
  • Berichten 32
  • Reputatie 0
  • 18 april 2013
  • 21:20

Dat denk Ik ook.
Maar dan nog is het een vreemde brief.
Ik hou de updates bij
, dus om gewoon maar aan te nemen dat ik een oude versie heb…….

Sander_M

• Lid sinds 22 september 2010
  • Berichten 5147
  • Reputatie 100
  • 18 april 2013
  • 21:30

Klinkt als phishing pur sang. Als de app geupdate zou moeten worden kunnen ze de bestaande versie gewoon updaten in de play store en de oude versie een melding laten geven dan je moet updaten: via play store.

Edit: ik heb de app om 1800 uur nog gebruikt.

Zie je iets op AW forum wat niet door de beugel kan? Laat het de moderators weten middels de rapporteer knop.
Inhoudelijke vragen over Android graag op het forum bespreken, deze worden per email/PM niet beantwoord.

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • Moderator Moderator
  • Moderator Moderator
  • 18 april 2013
  • 22:09

ik denk niet dat dit phishing is. Eerder slechte boekhouding van ING. Er wordt namelijk op geen enkele manier geprobeerd om informatie te verzamelen. Er wordt enkel geadviseerd de laatste versie van de Mobiel Bankieren app uit de Google Play Store te installeren. Er staat ook geen link naar deze app (waar, als het phishing zou zijn, een link naar een ‘foute’ app zou staan).

Nummer van de klantenservice komt ook overeen met die op de ing website

voor kopie zie: https://www.dropbox.com/s/p9895jd1kpqyg1o/IMG_20130418_220406.jpg

Sander_M

• Lid sinds 22 september 2010
  • Berichten 5147
  • Reputatie 100
  • 18 april 2013
  • 23:09

Aan de hand van de intro van de brief, vermeld door TS gingen de alarmbellen af.

De brief ziet er inderdaad goed uit, ik neem mijn woorden terug.
Alle contact gegevens kloppen en ze adviseren inderdaad de Play Store te gebruiken.

Andere vraag: heb je dan nog een Android apparaat waarop misschien nog een oude versie staat? Alle apparaten(ook al bij andere ROMs) waar de app ooit op geregistreert was kan je vinden via mijn.ing.nl en dan mobiel bankieren. Daar kun je ook oude apparaten beheren en blokkeren. Wellicht dat ie die brief een gevolg is van een oud apparaat, welke je gewoon gewiped hebt voor verkoop of dergelijke, maar nooit de aanmelding van dat apparaat geblokkeerd op de site?

Ik heb zelf de brief namelijk niet gekregen, maar zodra ik een custom rom erop zet of een factory reset uitvoer moet ik de app sowieso opnieuw registreren. Dan trek ik op de site ook gelijk de oude registratie in/blokkeer.

Zie je iets op AW forum wat niet door de beugel kan? Laat het de moderators weten middels de rapporteer knop.
Inhoudelijke vragen over Android graag op het forum bespreken, deze worden per email/PM niet beantwoord.

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • Moderator Moderator
  • Moderator Moderator
  • 19 april 2013
  • 07:11

Inderdaad, Ik denk dat Sander hier gelijk heeft. Er staan ‘toestellen’ geregistreerd op mijn ING.nl waar de app op geinstalleerd zou moeten staan, wat in werkelijkheid een andere ROM was. Ongetwijfeld dat daar de brief uit voort komt.

is dus mijn eigen boekhouding ;-)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.