Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Har

• Lid sinds 30 juni 2010
  • Berichten 429
  • Reputatie 0
  • 15 oktober 2010
  • 22:59

Hi all,

Even een nieuwsgierig topic.

Kent er iemand Waze als navi app. Heb deze u een week op mijn desire staan en ben hier persoonlijk heel tevreden over. Diverse leuke extra's die deze navi heeft maakt het een leuke navi app.

Interactief met navigeren d.m.v.
*nieuwe wegen toevoegen
*files melden
*flitspalen melden
*politie controles melden
*groepen maken en of lid worden
*punten systeem waarbij graduaties horen
*bonus pakketjes (punten) bij bepaalde afgelegde kilometers
*Pingen onderling

Online Blog, forum, support en veel meer op hun eigen site.

en zo nog een aantal meerdere items welke deze navi echt interactief maken. Op een bepaalde manier maakt dit wel een soort “spel” om te rijden met deze app.

Beschikbaar voor Android, Apple, Symbian en Blackberry in Beta.

gr,

Free GPS Navigation with Turn by Turn - Waze

Bewerkt (15 oktober 2010 22:59)

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 15 oktober 2010
  • 23:30

Waze is een leuk initiatief maar het voordeel boven google nav ontgaat me een beetje. Daarbij is het kaartenmateriaal niet betrouwbaar; het wordt aangeleverd door gebruikers in het veld. Daarmee is het materiaal niet overal even compleet en zitten er soms fouten in die je in commerciële kaarten niet (meer) tegenkomt. Als je geluk hebt is het vrij compleet maar ga je er mee op vakantie naar zuid-Europa dan is de kans groot dat je je destination niet zo maar gaat vinden.

Bewerkt (15 oktober 2010 23:30)

eboo

• Lid sinds 14 juli 2010
  • Berichten 52
  • Reputatie 0
  • 16 oktober 2010
  • 09:55

Klinkt inderdaad als een spel, en kan m.i. niet als geschikt bevonden worden tijdens het autorijden.

Bewerkt (16 oktober 2010 09:55)

kawa2

• Lid sinds 18 oktober 2010
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 11:32

ik heb Waze nou ook sinds afgelopen weekend,
en toen ik vanmorgen in de file stond,
kwam ik er achter dat er 4 meer waze gebruikers in de zelfde file stonden.
en m.b.v. hun kon ik dus zien hoelang de file nog was.

ik vindt het wat dat betreft en echt fijne navigatie/route kaart.

Bewerkt (18 oktober 2010 11:32)

Obiku

• Lid sinds 16 juni 2010
  • Berichten 344
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 11:47

Waze bestond al voordat Google turn-by-turn-navigatie aanbood. Ik heb het zelf niet gebruikt, maar een vriend van mij wel. Ik vind het een erg orgineel concept dat uitstekend gebruik maakt van de verschillende mogelijkheden die Android biedt.

@ Marvin: dat het kaartenmateriaal niet compleet is, kan ik me voorstellen, maar wat maakt het zo onbetrouwbaar in jouw ogen? Is Wikipedia (of zelfs adviezen op dit forum) ook onbetrouwbaar omdat het user generated content is?

Bewerkt (18 oktober 2010 11:47)

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 18 oktober 2010
  • 14:28

De betrouwbaarheid van wikipedia is niet geheel zonder discussie, dat klopt. Maar het kaartenmateriaal van waze wordt gegenereerd door GPS coördinaten te volgen; hoe compleet iets is, is een kwestie van geluk. als iemand (een wazer) toevallig daar ooit al eens heeft gereden, dan heb je kans dat die wegen (gedeeltelijk) bekend zijn, maar allerlei zijweggetjes waar die persoon dan niet geweest is staan niet op de kaart. Laat staan dat alle namen en overige versierselen toegevoegd zijn aan de kaart.

Het vervelende van slecht of onvolledig kaartenmateriaal is dat er al snel helemaal geen navigatie oplossing meer uit komt (of een hele rare). Als ik met waze naar mijn huis wil navigeren, dan kent'ie het adres niet (niet ingevuld door degene die de kaart indertijd daar aangepast heeft) en hij probeert me in de wijk op maar liefst 5 punten afslagen te laten nemen die er niet zijn, die dicht zijn voor autoverkeer of die op een verkeerde plek zitten. Het vervelende is dat je dat wel herkent als je toevallig de omgeving kent maar als dit gebeurt in een onbekende omgeving, dan ben je het haasje.

Hier is een eenvoudig voorbeeldje, toevallig kom ik hier nog wel eens (is niet de thuis-situatie die ik hierboven noemde overigens). Plaats: Berkenoord, Vaassen. De kaart van Waze:
413
En de kaart van google maps (die wel klopt):
414

Waar is de rest gebleven? Als ik naar de Beukenoord moet heb ik pech met de kaart van waze, die kent'ie niet. En het is niet zo dat dit om een relatief nieuwe vinexwijk gaat, dit ligt er al sinds de 70'er jaren van de vorige eeuw .

Bewerkt (18 oktober 2010 14:28)

Obiku

• Lid sinds 16 juni 2010
  • Berichten 344
  • Reputatie 0
  • 18 oktober 2010
  • 15:35

Haha ok, ik snap je punt nu wat beter. Je bent natuurlijk afhankelijk van de data die door je gebruikers is aangeleverd, maar ze moedigen gebruikers wel aan om zoveel mogelijk ‘nieuw terrein’ te ontginnen. Volgens mij is commerciele kaartendata niet te betalen, dus het was een slimme en orginele manier om zelf de data te verzamelen. Waarschijnlijk is de komst van Google Maps Navigatie een beetje de nekslag geweest voor Wze, wat in mijn ogen jammer is omdat ik dit soort orginele app-intiatieven alleen maar toejuich. Ik vind dit in elk geval een stuk beter dan de zoveelste app die niets anders doet dan een webpagina/rss-feed rippen en in een app op je scherm laten zien.

Bewerkt (18 oktober 2010 15:35)

Marvin

• Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 18 oktober 2010
  • 15:55

Commerciële data valt wel mee hoor als je ziet wat je er voor krijgt. Europa is dan relatief duur maar voor de USA (toch een wat grotere markt dan Europa ) is Tiger data zelfs gratis beschikbaar (nu ja, tijdelijk even wat minder goed beschikbaar i.v.m. een grote herziening maar dat is een bijzaak).

Waze had ook kunnen kiezen voor OpenSteetmaps maar heeft dat niet gedaan omdat ze de database (die notabene door hun eigen users wordt gevuld!) ooit commercieel wil gaan exploiteren. OSM is wel stukken betrouwbaarder, zo blijkt uit allerlei steekproeven.

Desalnieteplus is het een leuk initiatief. De achtergronden zijn wat twijfelachtig maar met de huidige explosie aan navigatie-oplossingen komt dat wel goed hoop ik.

Bewerkt (18 oktober 2010 15:55)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.