Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Nietsje

• Lid sinds 24 oktober 2012
  • Berichten 15
  • Reputatie 0
  • 1 december 2012
  • 12:50

Heb je net als ik de Google Nexus smartphone van Samsung, koop dan gerust de Nexus 7 tablet zonder 3G. Ik vond het een spannende beslissing omdat ik tevoren niet wist of mijn plannetje zou gaan werken, maar inmiddels ben ik blij met de vijf tientjes die ik heb uitgespaard door de nieuwe 32Gb versie zonder 3G te kopen. Simpel Tethering op de phone aanzetten en vervolgens logt je tablet moeiteloos in op een beveiligde hotspot en heb je overal internetverbinding. Dus waarom wachten tot de 3G versie op de Nederlandse markt verschijnt?

Zo, de gevorderden gaan nu allemaal wegklikken, dus voor de overgebleven gebruikers met niet al te veel ervaring (de Apple spijtoptanten bijvoorbeeld, LOL@mijzelf) leg ik het hieronder uit in Hans & Grietje taal:

Van een smartphone die op Android draait en toegang heeft tot internet kun je eenvoudig een Wifi hotspot maken. Dan pakt de telefoon het 3G signaal uit de lucht en zet dat intern om naar een uitgezonden Wifi signaal, dat op andere apparaten verschijnt in het lijstje netwerken dat binnen bereik is.
Ik doe zo stap voor stap voor hoe het werkt. Mijn tablet is de Nexus 7 32Gb van Asus waarop Android 4.2.1 draait en de smartphone is een Google Nexus van Samsung met Android versie 4.1.1. Geeft niet als je een andere smartphone hebt als-ie maar op een recente Android versie draait, dan zijn de instellingen gelijk of minstens vergelijkbaar.

1. In de tablet, kies Instellingen => DRAADLOOS EN NETWERKEN => Wi-Fi => zet AAN en klik dan op het woord Wi-Fi aan het begin van de regel, dan verschijnt er een scherm met alle netwerken die binnen bereik zijn

2. Op de smartphone, kies Instellingen => DRAADLOOS EN NETWERKEN => optie Meer… => Tethering en draagbare hotspot => Wifi-hotspot instellen (je ziet onder die optie de naam van het netwerk en de beveiligingsstandaard)

3. Klik op de optie ‘Wifi-hotspot instellen’ en dan verschijnt het dialoogvenster ‘Wifi-hotspot instellen.

In dit dialoogvenster kun je
a) de naam van je netwerk veranderen
b) je telefoon instellen als een open netwerk of beveiligen (ik raad je af om van je telefoon een openbare hotspot te maken en beveel aan om te beveiligen met WPA2 PSK omdat je tablet daarmee goed overweg kan)
c) een wachtwoord aanmaken
Klik daarna op Opslaan en je hotspot is ingesteld. Het is in principe maar één keer nodig, de instellingen blijven bewaard. Je hotspot is alleen nog niet ’in de lucht'. Daarom de volgende stap:

4. Na het opslaan van je instellingen verdwijnt het dialoogvenster en ben je weer terug bij de keuzes onder ‘Tethering en draagbare hotspot’. Klik daar op ‘Draagbare Wi-Fi-hotspot’ en er verschijnt een vinkje achter de optie met daaronder de naam van het netwerk dat nu actief is.

5. Kijk nu op je tablet in de lijst van netwerken die binnen bereik zijn en vind ‘AndroidAP’ (of de andere naam die jij aan jouw hotspot hebt gegeven).

6. Klik op de naam van je eigen hotspot, kies voor ‘Verbinden’ en dan zul je gevraagd worden naar het wachtwoord.

7. Geef het wachtwoord in dat je zojuist op je smartphone hebt ingesteld en voila, de tablet krijgt nu toegang tot internet via jouw eigen beveiligde hotspot.

Overal waar je telefoon toegang heeft tot internet, kun je voortaan via deze weg ook met je tablet het internet op.

Uiteraard loopt het dataverkeer nu via de 3G databundel van je telefoonabonnement, maar dat zou ook zo zijn als je een 3G versie van de tablet had gekocht en er een SIM-kaart in had gestopt. Waar je toegang hebt tot gratis Wifi blijft het uiteraard altijd voordeliger om je tablet met dat netwerk te verbinden. In de lijst onder ‘Wi-Fi’ binnen de instellingen van je tablet kun je eenvoudig heen en weer schakelen tussen je draagbare hotspot en een van de andere netwerken die binnen bereik zijn.

Conclusie: tablets met 3G zijn alleen zinvol voor mensen zonder smartphone (of een mobieltje hebben dat niet geschikt is voor tethering).

Bewerkt (24 april 2013 15:56)

Carlos0_0

• Lid sinds 02 november 2010
  • Berichten 3265
  • Reputatie 0
  • 2 december 2012
  • 14:46

Conclusie: tablets met 3G zijn alleen zinvol voor mensen zonder smartphone (of een mobieltje hebben dat niet geschikt is voor tethering)

Dat zijn dus de ouwe mobiels alle smartphones met android erop zijn geschikt voor dit, Zit er geen standaard app op zijn er genoeg in de market te vinden.
Ik zal zelf ook eerst te denken 3G toen voor me asus maar gewoon voor de wifi gegaan.

Bewerkt (24 april 2013 15:56)

a.jongebloed

• Lid sinds 01 november 2011
  • Berichten 163
  • Reputatie 0
  • 7 januari 2013
  • 16:44

Ook ik heb een Nexus 7 32 Gb aangeschaft zonder 3G, want zoals hierboven prima is beschreven als je al een smartphone hebt is het geld weggooien! Gewoon met je smartphone een AndroidAP aanmaken en daarop inloggen met je tablet…

Groeten Allard

Bewerkt (24 april 2013 16:07)

Karentje

• Lid sinds 04 augustus 2011
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2013
  • 07:46

Werkt dit met ieder tablet en smartphone?

Bewerkt (24 april 2013 16:08)

Woumen

• Lid sinds 14 december 2012
  • Berichten 21
  • Reputatie 0
  • 11 januari 2013
  • 09:03

Ik heb een samsung SIII mini besteld om 3G te kunnen gebruiken op mijn nexus 7 32GB. Nu vraag ik mij wel af of de tablet nu iedere keer automatisch zal inloggen via mijn gsm zelfs als er gratis hotspots beschikbaar zijn? Indien dit zo is zal dit een dure bedoening worden want ik heb slechts 2GB verbruik per maand in mijn abo, alles erboven is pokkeduur.

Hawkery

• Lid sinds 06 december 2012
  • Berichten 66
  • Reputatie 10
  • 11 januari 2013
  • 20:45

je moet tethering hotspot instellen op je sgs3 mini, voor dat je nexus7 je data kan gebruiken
ik heb de sgs3 en gebruik die ook om mijn nexus 7 data te geven als ik buiten wifi bereik ben ;-)

zorg voor een widget ofzo, om het gemakkelijker te activeren.

btw: als je het kong abo hebt, betaal je sowieso al veel te veel ;-)
er zijn veel goedkopere tarieven.

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.