Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 26 juli 2012
  • 14:50

Woord vooraf

Deze thread is in volle aanmaak, en zal heel wat tijd in beslag nemen om alles te documenteren. Geef me ajb de tijd om er een beetje structuur en overzicht in te brengen, en om alle posts aan te maken. Nutteloze posts tussendoor zullen zonder verwittiging verwijderd worden.

Ik ga zoveel mogelijk proberen uit te leggen, maar iedereen gaat anders te werk. Dit is mijn manier, ik zal nooit beweren dat deze manier de enige of de juiste is. Ik sta open voor suggesties en commentaar.

Voorlopig gaan we beginnen met standaard dingen zoals icons veranderen, statusbalk aanpassen, bestaande themes gebruiken om op verder te werken en widgets configureren. Naargelang het succes van de thread, en de vraag ernaar kunnen we dieper ingaan op het aanpassen van kleuren in apps enzo.

Wil je me bedanken? Of vind je het reuze cool wat ik hier doe? Klik dan onderaan links op het sterretje, of klik op ‘like’ knop. Pagina's vol dankbetuigingen en huwelijksaanzoeken maken het alleen maar onoverzichtelijk!

Benodigdheden

• Het spreekt voor zich dat je een android smartphone moet hebben
  • Je moet volgende begrippen kennen:
  • Theme
  • Root
  • Custom ROM
  • Launcher
  • Appdrawer
  • Bootanimation
  • Lockscreen
  • Notificatiebalk
  • Widgets

Root is geen noodzaak, maar dan ben je beperkt tot het nemen van een andere launcher en de mogelijkheden binnen deze launcher. Je zal wel alle widgets kunnen gebruiken en themen die hieronder aan bod zullen komen.
    Ice Cream Sandwich is op zich ook geen must, maar ik bespreek een aantal launchers die alleen hierop werken. De titel van deze thread spreekt trouwens boekdelen…
    Tijd! Je bent snel een paar uur zoet met alles naar wens in te stellen. Verwacht niet dat je op een kwartiertje alles ingesteld hebt.
    Icons, wallpapers, lettertypes, themes, themes van widgets,… Je kan pas gaan customizen als je ook materiaal hebt om mee te customizen. Voor al de komende tutorials zal ik een paar bronbestanden delen, en links geven waar je er nog andere kan downloaden.
    Structuur is ook aangeraden. Begin niet met je SD kaart vol te stouwen op willekeurige plaatsen. Maak aparte mapjes voor icons, fonts etcetera.
    Tip: zet een # voor de naam van je mapje, en dan staat dit altijd bovenaan in je file manager. Dus de map voor icons wordt dan #icons. Eens je begint met je icoontjes één voor één te wijzigen ga je het nut hiervan nog inzien

Welke ROM om mee te beginnen?

AOKP/CM9 en MIUI ROMs zijn het makkelijkst om van te vertrekken, en in het algemeen het meest aan te passen. Daarbij komt dat je voor beide al een ingebouwde theme mogelijkheid hebt om al een paar dingen te wijzigen.
Indien je een Sense/TouchWiz/nog-iets-anders hebt draaien zal het ook wel lukken, maar dan raad ik aan om sowieso een andere launcher te nemen. Ik bespreek deze schillen niet omdat ik maar met één ervaring heb, en die dan zelf ook nooit gebruik.
Ben je echt helemaal nieuw? Vertrek dan van een AOKP/CM9 ROM.

CM10 ROMs verschillen niet zo heel erg van CM9 ROMs op vlak van aanpassingen en launchers, dus dit werkt ook allemaal in JellyBean.

Hoe ga je te werk (stappenplan)?

Dit stappenplan is meer een leidraad voor mezelf om de handleidingen te gaan schrijven en niets te vergeten. Al deze stappen zullen aan bod komen. Toch heeft dit stappenplan ook zijn nut voor anderen, want als jij bijvoorbeeld eerst al je widgets gaat configureren en plaatsen, en daarna pas een ander lettertype gaat toepassen kan het zijn dat alle widgets met tekst ineens niet meer zo mooi passen als jij ze gemaakt hebt.

Als er staat: NEEM EEN BACKUP kan je best twee backups doen. Eerst je launcher (indien die dat ondersteunt) en dan een nandroid backup. Er is niets zo irritant dan uren bezig geweest te zijn, nog rap een lettertype te veranderen en dan start hij niet meer op. Backups nemen vraagt tijd, maar minder tijd dan opnieuw te beginnen.

• Kies en installeer een ROM
  • Kies en installeer een launcher
  • Doe alle launcher instellingen
  • NEEM EEN BACKUP
  • Indien je launcher themes ondersteunt: kies een theme en stel dat in (dit is de makkelijkste manier om de notificatie balk en de algemene kleuren in de ROM aan te passen)
  • Kies een lettertype en stel dat in
  • NEEM EEN BACKUP
  • Kies een wallpaper en stel deze in
  • Zet alle apps die je op je homescreen wil op je homescreen
  • Pas de iconen aan van deze apps
  • NEEM EEN BACKUP
  • Configureer en plaats je widgets
  • Configureer je lockscreen
  • NEEM EEN BACKUP

Wat gaan we themen?

Volgende onderdelen zullen aan bod komen (en dit wordt de index om door te klikken):

• Launchers:
  • Apex
  • Nova
  • SSLauncher
  • (ADW Launcher)
  • (GO Launcher)
  • ???

• ROMs via de ingebouwde theme tool:
  • CM9/AOKP
  • MIUI

• Onderdelen:
  • Wallpaper
  • Lettertype
  • Icoontjes
  • ???

• Widgets en tools:
  • Desktop Visualizer
  • Minimalistic Text
  • Widget Locker + WL Theme Viewer
  • Widgetsoid
  • Ultimate Custom Clock Widget
  • MissedIt!
  • ???

Bewerkt (24 april 2013 15:18)
  • z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 26 juli 2012
    • 14:50

Welke launcher kiezen?

Er zijn heel wat verschillende launchers beschikbaar op de Google Play Store, ik bespreek er een paar die gratis zijn.

Nova Launcher en Apex Launcher zijn erg vergelijkbaar in mogelijkheden. Je kan de grid aanpassen, icoontjes apart wijzigen, ze kunnen allebei overweg met ADW icon packs enzovoort. Als je tussen één van deze twee twijfelt gaat mijn persoonlijke voorkeur naar Apex omdat deze precies iets sneller en meer ‘snappy’ is dan Nova.
    De voornaamste verschillen tussen Nova en Apex:

• Grid grootte -> Nova: 7x7 en Apex: 10x10
    • In Apex kan je het menu aanpassen dat verschijnt als je op de Menu toets duwt, in Nova heb ik deze optie nog niet gevonden
    • In Nova kan je notification bubbles aanpassen, in Apex (nog) niet
    • In Apex kan je een aparte backup maken van je instellingen en je homescreen, in Nova niet. In Nova kan je dan weer wel je backups een naam geven, waardoor je niet per ongeluk een backup kan overschrijven.

SSLauncher is een geval apart waar de mogelijkheden echt eindeloos zijn. Je werkt niet met een grid (bijvoorbeeld 4x4), je kan je widgets en icoontjes helemaal zetten hoe je wil en waar je wil, des noods zelfs over elkaar. Een uitgebreide review van deze launcher vind je ->hier<-.

GO Launcher en ADW Launcher zijn ondertussen enorm bekend, en hebben gigantisch veel beschikbare themes en resources aanwezig. Ik ga deze niet bespreken omdat er al zoveel informatie over te vinden is, en omdat ze niet ICS specifiek zijn.

Nog twee alternatieven, maar niet gratis (en eigenlijk heel duur zelfs): SPB Shell 3D en TSF Shell. Allebei zeer mooie launchers, ideaal voor mensen die ‘iets anders’ willen waar al heel veel toeters en bellen in aanwezig zijn. Ik herinner me dat SPB Shell een paar prachtige ingebouwde widgets heeft. Echter zijn deze launchers niet echt aanpasbaar, en dus niet geschikt voor dit topic.

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 26 juli 2012
    • 14:51

Gratis te downloaden in de Google Play Store: Apex. Ik gebruik zelf de PRO versie en zal deze ook gebruiken voor de print screens en de opties uit te leggen. Het kan dus zijn dat sommige dingen afwijken of niet beschikbaar zijn in de gratis versie, of in latere versies (ik heb deze handleiding geschreven met versie 1.2.5).

Ga naar de Apex Instellingen via het icoontje op je bureaublad, of via Menu -> Apex Instellingen

Thuisscherminstellingen

De eerste opties zijn om je grid aan te passen, dus hiermee pas je aan voor hoeveel icoontjes en widgets je plaats hebt. Standaard staat deze op 4 x 4 (16 plaatsjes). Pas dit bijvoorbeeld aan naar 8 rijen en 4 kolommen (8 x 4) en je hebt ineens dubbel zoveel plaats.
    Overdrijf niet met deze waardes, want je icoontjes worden in zo één vakje gezet. Als je icoontje groter is dan het vakje zal het icoontje bijgeknipt worden.

De marges dienen om de grid verder van de rand te laten beginnen.

Oneindig bladeren dient om eindeloos te blijven draaien in je thuisschermen, hiermee kan je dit in- of uitschakelen. Elastisch scrollen kan je aanvinken om een stuiter-effect te krijgen. Met het overgangseffect kan je de manier waarop je bladert aanpassen.

Onder Wallpaperkan je instellen of je wallpaper al dan niet wordt weergegeven en of hij mee moet scrollen of niet.

De thuisschermindicator laat je zien op welk scherm je zit. Stel hier in of je dit wil of niet en waar die moet staan.

Een typische ICS functie is de Permanente zoekbalk. Je kan deze in- of uitschakelen en in welke stijl je hem wil.

Dan 3 belangrijke functies als je een cleane theme wil:

• Verberg de notificatiebalk: je ziet hem dan niet meer, maar in de Gedragsinstellingen (komen we later aan) kan je deze met een ‘swipe’ makkelijk tevoorschijn toveren.
    • Verberg schaduw: spreekt een beetje voor zich, maar ik merk weinig verschil tussen aan of uit.
    • Verberg icoonlabels: als je toch custom icons gaat zetten, en je weet welke voor wat dient, dan is het mooier om geen labels onder je icoontjes te hebben. Schakel dit hier uit.

Applicatie overzicht instellingen

Verborgen applicaties is zeer handig om sommige dingen in je appdrawer te verbergen. Bijvoorbeeld DSP Manager. Dit stel je normaal gezien 1 keer in, en daarna is die niet meer nodig. Voeg deze dan toe aan de verborgen applicaties.

Verder kan je hier instellen hoe je je apps gesorteerd wil zien, wil je ze horizontaal (ICS) of vertikaal (GB) doorbladeren, doorzichtigheid van de achtergrond en met welke animatie de appdrawer moet openen.

De opties onder Bladeren zijn dezelfde als hierboven bij de Thuisscherminstellingen.

Onder Tabbladen kan je uitvinken welke tabbladen je wil zien. Ik vink bijvoorbeeld onmiddellijk het secundaire en het widgetstabblad uit, omdat ik ze compleet nutteloos vind…

Indicator is weer hetzelfde als bij Thuisscherminstellingen.

Je kan hier ook de applicatielabels en de widgetlabels verbergen, maar doe dit enkel als je van al je apps de naam kent.

Dock-instellingen

De dock is de onderste ‘vaste’ ruimte op je homescreen. Deze kan je ook meerdere pagina's geven waar je kan doorscrollen. Je kan ook kiezen of je al dan niet een dock wil, of de scheidingslijn verbergen (zie de laatste twee opties). Ik noem deze als eerst, zodat je niet eerst alle instellingen zou overlopen als je gewoonweg geen dock wil.

Bij Indeling kan je dan zeggen hoeveel pagina's die moet bevatten, hoeveel icoontjes per pagina en met de marges kan je dan de ruimte rond je icoontjes regelen. Als je Dock als overlay aanvinkt, dan gaat hij de voorziene ruimte van je dock wegnemen van de achtergrond. Ik snap het nut er niet helemaal van, ik zet dit nooit aan…

Bladeren is hetzelfde als bij Thuisscherminstellingen, maar dan iets beperkter.

Mapinstellingen

In Mapvoorbeeld kan je instellen hoe de inhoud van je mappen op je homescherm wordt getoond, en bij Mapachtergrond bepaal je dan welke achtergrond ervoor gebruikt wordt.
    Tip: je kan ook gewoon deze instellingen achterwege laten en zelf een icoontje toewijzen aan een map, zonder de inhoud te zien. Meer daarover later.

De optie Automatisch samenvoegen zorgt ervoor dat je op je homescherm gewoon twee icoontjes op elkaar kan slepen, en dan wordt er automatisch een mapje gemaakt.

Je kan dan ook instellen of de labels onder je mappen, en de labels van je apps in de mappen worden weergegeven of niet.

Gedragsinstellingen

Schermoriëntatie dient om te specifiëren hoe je gebaren worden geïnterpreteerd. Als je bijvoorbeeld naar beneden veegt op een liggend scherm, kan je hier zeggen dat hij dit als zijwaardse beweging moet aannemen.

In Thuis knop actie stel je in wat hij moet doen als je op de Home toets van je toestel duwt, en met het vinkje daarna stel je in of hij dan eerst naar je startscherm moet gaan voordat hij deze actie uitvoert.

Het Snelle-actie menu is een handigheidje dat je beter niet uitschakeltAls je op je homescherm lang op een icoontje duwt en niet begint te slepen, dan krijg je dit menutje te zien:

In dit menu kan je het icoontje snel verwijderen, aanpassen (label en icoon), app-info oproepen (zeeeeer handig, dan kan je vanaf je homescreen apps verwijderen!) of de app delen (link naar deze app in de google play store versturen).

Onder Gebaren kan je allerlei acties toewijzen aan verschillende gebaren. Zoals ik hierboven bij Thuisscherminstellingen aanhaalde, kan je bijvoorbeeld de notificatiebalk naar beneden slepen door eender waar op je scherm naar beneden te slepen. Handig voor diegenen die soms last hebben met de notificatiebalk vast te krijgen (bijvoorbeeld iemand met kleine handjes die op een HTC One X of een SGS3 werkt). Ik heb zelf ook ingesteld dat bij een veeg naar boven ik in de appdrawer terecht kom, waardoor er weer een icoontje weg kan op mijn homescreen.

Thema instellingen

Hier kan je een ander thema instellen. Dit thema gaat dan je icoontjes en wat kleuren wijzigen. Ik gebruik het zelf nooit, mits ik graag zelf één voor één mijn icoontjes wijzig, maar je staat vrij het te gebruiken. Onderaan is een link (Meer thema's verkrijgen) naar de market om thema's te zoeken.
    Tip: ADW en GO Launcher thema's zijn compatibel met Apex Launcher

Geavanceerde instellingen

De eerste optie Menu aanpassen is direct een handige, hiermee kan je instellen wat er allemaal in de menu zit als je op de Menu-toets van je toestel duwt.

Onder Notificatie kan je aanvinken dat je een rood bolletje boven het icoontje krijgt met het aantal gemiste oproepen/berichten/gmails.

Bij Widget instellingen is het essentieel dat de eerste optie aangevinkt staat als je bij de Thuisinstellingen de grid hebt aangepast. Anders ga je je widgets nooit mooi kunnen weergeven (aanpassen in grootte). Je kan dan ook aanvinken of ze elkaar mogen overlappen bij het verplaatsen, en of je widgets in de dock wil kunnen zetten (1x1 widgets).

Als laatste vind je Andere instellingen. Wanneer je Apex Launcher als je standaard launcher wil gaan gebruiken klik je op Stel in als standaardlauncher. In het volgende scherm vink je onderaan Standaard gebruiken voor deze actie aan, en je duwt op Apex Launcher.

Indien je Apex in een andere taal wil, klik dan op Selecteer taal.

Het is aangeraden om Apex in het geheugen te houden, zodat deze niet kan afgesloten worden door het systeem. In geheugen houden moet altijd aangevinkt zijn als je deze launcher blijft gebruiken.

Verzend gebruikersstatistieken, daar doe je mee wat je wil. Ik laat het altijd aan staan.

Opslaan & herstellen

Hier neem je een backup van je Apex instellingen en van je desktopinstellingen.
    Je Apex instellingen zijn al je instellingen die je hierboven hebt toegepast, je desktopinstellingen is de layout van je desktop (icoontjes enzo). Widgets kunnen niet opgeslagen worden in desktopinstellingen, dus die moet je na een restore altijd handmatig terugzetten.

Deze backup files kan je terugvinden op je SD kaart onder /Android/Data/Apexlauncher/apex_data.bak & apex_settings.bak
    Ik hou altijd mijn backups apart bij, zodat ik vorige themes makkelijk kan terugladen wanneer ik ze terugwil.

Last but not least -> homescreens

Je kan het aantal homescreens instellen, je default homescreen kiezen en eventueel schermen van plaats wisselen door op de Menu-toets van je telefoon te duwen, en dan Beheer schermen te kiezen. Hier kan je dan makkelijk schermen toevoegen (duw op de +), verwijderen (vastnemen en naar prullenbak slepen) en van plaats wisselen door ze vast te pakken en te slepen.

Het standaardscherm verander je door het sterretje vast te nemen (iets langer op duwen) en naar een ander scherm te slepen.

Indien je de optie Beheer schermen niet kan vinden, ga dan naar je Apex-instellingen -> Geavanceerde instellingen -> Menu aanpassen en vink het hier aan.

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 26 juli 2012
    • 14:52

Gratis te downloaden in de Google Play Store: Nova. Ik gebruik zelf de Prime versie en zal deze ook gebruiken voor de print screens en de opties uit te leggen. Het kan dus zijn dat sommige dingen afwijken of niet beschikbaar zijn in de gratis versie.

Bureaublad

In Bureaublad raster kan je de grid aanpassen zodat je meer rijen en kolommen ter beschikking hebt om icoontjes en widgets te zetten. Hierin verschilt Nova al met Apex, want Nova kan maar een maximum grid van 7x7 zetten, terwijl Apex 10x10 aankan.

Marges kan je instellen om de grid verder van de rand te laten beginnen.

De Persistente zoekbalk kan je hier in- of uitschakelen, en je kan kiezen tussen ICS of JellyBean style.

In Schermen kan je het aantal homescreens instellen, volgorde wijzigen en het standaardscherm veranderen. Duw op de + voor een extra scherm, sleep er één naar de X bovenaan om te verwijderen en versleep de groene V om het standaardscherm te wijzigen.

Onder Scrollen kan je het overgangseffect wijzigen, instellen of de achtergrond mee moet scrollen en of je eindeloos kan blijven doordraaien in je homescreens.

Onder Iconen en widgets kan je de labels onder de iconen verbergen, en aanvinken dat je het formaat van widgets kunt wijzigen. Dit is een belangrijke optie als je de grid in grootte hebt aangepast! Je kan ook aanvinken dat widgets elkaar mogen overlappen tijdens het vergroten/verkleinen.

De allerlaatste optie Vergrendel bureaublad vink je pas aan als je helemaal klaar bent met themen, zodat je niet per ongeluk een icoontje kan verslepen. Handig als je toestel vaak in kinderhanden terecht komt

Drawer

Scroll effect kan veranderd worden, de transparantie van de achtergrond, en of je horizontaal (ICS) of vertikaal (GB) wil scrollen. Je kan ook het tabblad van de widgets verbergen.

In de Drawer groepen kan je extra tabbladen aanmaken in je appdrawer met een selectie van apps. Je kan bijvoorbeeld een tabblad Games, met daarin al je games. Je kan ook apps gaan verbergen in de Appdrawer, zoals bijvoorbeeld DSP Manager die je normaal gezien maar één keer nodig hebt.

Dock

Een beetje logischer dan bij Apex: helemaal bovenaan kan je onmiddellijk aanvinken of je de dock wil gebruiken of niet.

Je kan dan het aantal Dock pagina's kiezen, en het aantal pictogrammen dat in de dock moeten staan, alsook de marges en de hoogte van de dock.

Als je meerdere dock pagina's hebt kan je al dan niet een indicator weergeven.

De scheidingslijn is de lijn boven de dock, deze kan je aan of uit zetten.
    Met Oneindig scrollen kan je continu door je docks blijven bladeren, en je kan de schaduw in- of uitschakelen (deze zie je het best op lichte achtergronden).

Dock als overlapping gaat de gereserveerde ruimte voor de dock in- of uitschakelen. Als je dit aanzet kan het zijn dat de dock voor andere icoontjes/widgets komt, waardoor die niet toegankelijk zijn.

Uiterlijk en gedrag

Het Kleurenthema kan je wijzigen, waardoor de indicators en bepaalde selectie-gebeurtenissen deze kleur gaan krijgen.

Icoonthema weet ik niet zo heel goed wat het doet.

Scherm orientatie kan je zodanig instellen dat je launcher meedraait met je toestel, of geforceerd op een bepaalde instelling blijft staan.

Je kan de snelheden aanpassen van het Scrollen en de Animaties, voor als je alles wat meer in detail wil zien, of als je het liever wat sneller ziet vooruitgaan.

De optie Toon Notificatiebalk zou de notificatie balk moeten in- en uitschakelen, maar deze functie werkte bij mij niet op het moment van schrijven.

Onder Mappen kan je instellen hoe je mapjes er moeten uitzien. Je kan later ook altijd een specifiek icoon aan een map geven, maar daar komen we later op terug.

Gebaren en knoppen

Hier stel je eerst en vooral in wat er moet gebeuren als je op de Home en de Menu toets duwt, en of hij onmiddellijk de actie van Home moet uitvoeren of eerst naar je standaardscherm gaan.

De Gebaren zijn enkel beschikbaar in de Prime versie, maar maken het allemaal een stuk handiger. Zo kan je met een ‘swipe’ naar boven je appdrawer openen, naar beneden toont je notificaties en een dubbelklik start Temple Run. Alles is vrij in te stellen.

Ongelezen aantallen

Hier heeft Nova dan weer de bovenhand tegenover Apex. Bij Apex kan je badges (nog) niet wijzigen, deze zijn altijd rond en rood. Bij Nova kan je ze wel instellen naar wens. Je moet wel eerst TeslaUnread downloaden uit de market, en deze optie werkt alleen in de Prime versie.

Badge stijl kan je kiezen tussen Holo (ICS) en Klassiek, en je kan kiezen waar ze gepositioneerd moeten worden.

Back-up

Hiermee neem je een backup van al je instellingen en je homescreen. Dit is niet opgesplitst zoals bij Apex, je neemt altijd een volledige backup die je kan herstellen.
    Blijkbaar nemen ze nu ook een backup van de widgets op je homescreens, ik heb het nog niet getest hoe deftig dit werkt, zeker met custom widgets als UCCW. Ik kom hier nog op terug.

Backups komen standaard in /data/com.teslacoilsw.launcher/backup, maar in tegenstelling tot Apex kan je je backups zelf een naam geven, waardoor je je verschillend themes makkelijk kan bijhouden. Je hoeft je backups dus niet te verplaatsen om te verhinderen dat ze overschreven worden (tenzij je altijd dezelfde naam gebruikt natuurlijk).

Nova als standaardlauncher

In de Nova instellingen kies je Selecteer Standaard Scherm. Dan vink je onderaan aan dat hij deze actie Standaard moet gebruiken en je duwt op Nova Launcher.

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 26 juli 2012
    • 16:02

Gratis te downloaden in de Google Play Store: ssLauncher.

ssLauncher is zodanig uitgebreid, dat het compleet zinloos is om elke optie hier apart te gaan bespreken. Ik ga het in grote lijnen uitleggen en ik ben beschikbaar voor vragen.
    Op het moment van schrijven is ssLauncher (nog) niet beschikbaar in het Nederlands, dus ik gebruik de Engelse termen.

Wat is er anders?

De meeste launchers, zoals Nova en Apex, werken met een grid. Daarin ben je gebonden aan bijvoorbeeld 5x5 hokjes waarin je apps en widgets kwijt kan. In ssLaucher is dit niet, je hebt gewoon de volledige ruimte ter beschikking, je zet alles neer waar je wil en hoe groot je het wil. Je kan zelfs dingen over elkaar zetten, bijvoorbeeld een grote analoge klok in de achtergrond met daarvoor snelkoppelingen naar je apps.

Nog een verschil zijn de schermen. In de meeste launchers kies je het aantal schermen, en je vertrekt van een leeg scherm dat je kan vol proppen. Bij ssLauncher noemen ze het geen schermen maar pages. Deze pages kunnen per onderwerp verschillen. Zo heb je een page voor je Contacts, en je appdrawer zal je niet terugvinden, maar is ook ondergebracht in de page Applications. Deze pages kan je allemaal een andere naam geven en ordenen zoals je zelf wil.

Een dock bar is onbestaand in deze launcher, je hebt een home page waar je alles kan onderbrengen, eventueel verspreid over meerdere pages, maar een dock kan je niet nemen. Maar eens je met ssLauncher gewerkt heb ga je inzien dat een dock alleen maar overbodig zou zijn.

Nog een klein detail: in de meeste launchers ben je gebonden aan 1 wallpaper voor al je schermen, al dan niet mee-scrollend. In ssLauncher kan je een verschillende wallpaper voor elke page instellen.

Pages aanpassen

Duw op de menu toets van je toestel, en kies Pages

Je komt nu in Page Management waar je volgende acties kan doen:

• New Page: een nieuwe page invoegen, als je hierop klikt moet je een naam geven en welk type page het is.
      Verschillende types pages:
    • Cover Page: een lege page die je zelf kan vullen. Dit is het enige type page waar je alles zelf kan instellen, al de volgende pages zijn voorgemaakt.
    • Application Drawer: al je apps op één page, zoals de appdrawer in andere launchers
    • Application Group: een lege page waar je een zelf geselecteerde apps in kan zetten. Bijvoorbeeld een page Games met al je games erin.
    • Contacts: een lijst van je contacten
    • Bookmarks: een lijst van al je bookmarks (internet favorieten)
    • Credits: de namen van de ontwerpers van deze launcher, niemand gaat deze gebruiken

Edit Current Page: hier kan je de naam en het type van de page wijzigen
      Remove Current Page: page verwijderen
      Set Current to Home: stel de huidige pagina in als Home pagina. Je zal op deze pagina komen als je op de Home toets van je toestel duwt.
      Rearrange Pages: de volgorde van de pages wijzigen
      Current Background: je kan elke page een andere wallpaper geven, dit doe je met deze functie. Voeg eerst je afbeeldingen toe, klik er dan op om ze in te stellen als background.
      Label Fonts & Style: Hier ga je de weergave aanpassen van de bovenste balk met de labels. Je kan het lettertype, kleur, grootte, achtergrond,… wijzigen.

In de market kan je themes terugvinden waarin de labels enzo al allemaal gethemed zijn. Hoe je deze kan toepassen, daar komen we later op terug.

Algemene instellingen

Duw op de Menu toets op je toestel, en kies Preferences.

General settings:

• Orientation: staand, liggend of automatisch
  • Language: taal kiezen, maar zoals eerder vermeld is NL niet aanwezig
  • Full screen: dit verbergt de notification balk, je kan hem wel nog naar beneden slepen
  • Hide dock bar: in sommige pages heb je wel een dock bar (Contacts, Applications,…), deze kan je hiermee verbergen. Sleep dan naar boven om hem terug zichtbaar te maken
  • Ignore page background: als je per page backgrounds had ingesteld, kun je ze allemaal gelijk verbergen met deze optie

Behavior:

• Keep current page: wanneer aangevinkt zal hij na het afsluiten van een app terugkeren naar de page waar je was toen je de app gestart hebt
  • Use swipe down: wanneer aangevinkt kan je eender waar op je scherm naar beneden vegen om het notification menu te zien
  • Back to preview pages: wanneer ingeschakeld zal je met de back toets een overzicht van je pages krijgen

Page transition:

• Scroll wallpaper: of je wallpaper al dan niet moet meescrollen met je pages
  • Rotation: of je eindeloos kan door blijven bladeren in je pages (van laatste naar eerste en terug…)
  • Responsiveness: gevoeligheid van het swipen tussen pagina's instellen

Page preferences:
    Hier kan je per type page een aantal instellingen doen, zoals bijvoorbeeld hoeveel rijen en kolommen er op de application page moeten staan, of misschien wil je liever geen foto's bij je contacten…

• Het_ratje

Het_ratje

• Lid sinds 02 december 2010
    • Berichten 3102
    • Reputatie 10
    • 27 juli 2012
    • 07:48

Leuk topic.

Ga je het ook nog hebben over hoe je iets echt kunt themen (statusbar) met compilen/decompilen etc?
    Lijkt me namelijk erg handig voor de mensen die dit nog nooit gedaan hebben.

Top +++++

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 27 juli 2012
    • 10:17

Het ratje;325746
    Leuk topic.

Ga je het ook nog hebben over hoe je iets echt kunt themen (statusbar) met compilen/decompilen etc?
    Lijkt me namelijk erg handig voor de mensen die dit nog nooit gedaan hebben.

Top +++++

Daar wil ik inderdaad naartoe, but first things first. Ik denk dat decompilen/compilen één van de allerlaatste stappen gaat zijn. Daarvoor wil ik eerst uitleggen hoe je een volledige MIUI theme kunt maken om al wat inzicht te krijgen in framework en dergelijken, daarna kunnen we eventueel dingen zoals de UOT Kitchen uitleggen, en als allerlaatste aan de slag met APK Tool enzo…

Hulp is trouwens altijd welkom

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 27 juli 2012
    • 15:19

Woord vooraf

Themes zijn de makkelijkste manier om een paar algemene zaken te themen zoals de kleuren doorheen je ROM, de icoontjes in je statusbalk, icoontjes in je systeeminstellingen,… Later gaan we alles in detail doen, maar eerst de simpele dingen uitleggen :p

Themes downloaden

Open de Play Store, en zoek naar CM9 theme,CM10 theme of AOKP theme. Ze zullen ongeveer dezelfde resultaten geven. Download en installeer de themes die je mooi vindt.
    Let op! Deze themes zijn meestal redelijk groot, dus download ze best over Wifi
    Let nog eens op! Omdat ze redelijk groot zijn nemen ze ook heel wat plaats in beslag in je geheugen. Overdrijf dus niet met ze allemaal ineens te installeren. Als een theme je niet bevalt na het installeren kan je hem best ook terug verwijderen, kwestie van plaats te besparen.

***update*** Er is nu ook een app beschikbaar in de Play Store die alle themes volgens ROM weergeeft, gerangschikt op prijs: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jrummy.list.tmobile.themes&hl=nl

Een tweede bron is XDA:

Themes toepassen

Ga naar Menu -> Systeeminstellingen en kies Themes. Je kan nu door je themes vegen die je geïnstalleerd hebt. Klik op Toepassen om de theme in te stellen.

Soms krijg je de volgende melding:

Niets van aantrekken, gewoon op Toch toepassen klikken en doorgaan.

Doe altijd een reboot na het toepassen van een theme!
    Ook al wordt er niet om gevraagd, het is belangrijk dat je het doet om alles toe te passen, ook al lijkt het in eerste instantie al in orde.

z0rk

z0rk

• Berichten 1593
    • Reputatie 0
    • 27 juli 2012
    • 16:15

Woord vooraf

MIUI staat bekend om zijn aanpasbaarheid. Er zijn al enorm veel themes aanwezig, en je kan dan ook alle beschikbare themes door elkaar gaan mengen om zo tot het gewenste resultaat te komen.
    Via deze themes kan je zowat alles aanpassen wat standaard in MIUI aanwezig is: icoontjes, lettertypes, berichten app, telefoon app, notification balk,…

Op het moment dat ik dit schrijf staan de themes in MIUI v4 nog niet helemaal op punt. Zo kunnen lettertypes nog niet toegepast worden, en zijn er slechts een handvol themes die de notification balk kunnen aanpassen. Maar dit komt in de nabije toekomst wel in orde.
    MIUI v4 is ook nog niet beschikbaar in het Nederlands, dus mijn print screens en aanwijzingen zullen in het Engels zijn.

Later zal ik ook uitleggen hoe je je eigen MIUI theme kan maken.

Themes downloaden

In MIUI zit een theme browser. Start de app Themes.

Bovenaan zie je 3 tabbladen:

• Local: hier zie je alle reeds geïnstalleerde themes
    • Online: hier kan je online themes downloaden
    • Mix: hier kan je de verschillende ‘local’ themes gaan combineren, of specifieke theme onderdelen downloaden (bijvoorbeeld een boot animatie).
    Klik op Online, klik dan op een theme om een paar print screens te zien en dan onderaan op Download om een theme te downloaden. Deze themes worden op de SD kaart opgeslagen, en niet zoals in CM9/AOKP op het telefoon geheugen. Download er dus zoveel je wil (zolang je SD kaart het nog aankan).

Nog een paar websites waar je themes kan downloaden:

Als je themes download van andere websites, let dan altijd goed op dat ze geschikt zijn voor V4.
    De themes moeten een .mtz extensie hebben, en deze mtz bestanden kan je kopiëren naar je SD kaart in de map /MIUI/theme.

Themes toepassen

Klik in de Themes app bovenaan op Local, kies de theme die je wil toepassen en klik onderaan op Apply. Op deze manier wordt de hele theme toegepast.
    Onderaan heb je nog twee icoontjes, links zie je drie vierkantjes en een vogeltje, rechts een prullenbak.

Het prullenbak icoontje dient om een theme te wissen van de SD kaart.
    Het andere icoontje dient om te selecteren welke onderdelen van de theme die je wil toepassen. Wil je bijvoorbeeld de hele theme, maar vind je de wallpaper afschuwelijk, vink hem dan hier uit voor je op Apply duwt.

Een tweede manier om een theme toe te passen is manueel elk onderdeel te selecteren en toe te passen. Ga daarvoor in de Themes app bovenaan naar Mix. Nu kan je onderdeel per onderdeel aanduiden, bekijken en toepassen. Als je bovenaan op Online klikt kan je ook nog aparte onderdelen gaan downloaden en toepassen. Op deze manier kan je de iconen van de ene theme combineren met de kleuren van een andere enzovoort.

Theme backuppen en herstellen

Als je klaar bent met alles in te stellen kan je een backup nemen van je theme. Ga daarvoor naar het tabblad Mix en duw op de Menu toets van je toestel. Je krijgt nu onderaan de optie Backup Theme. Klik hierop en bevestig nogmaals door op Backup te klikken.

Je theme zal gebackupped worden naar /MIUI/Theme/Backup. Bestaande files zullen overschreven worden, dus als je meerdere themes wil bijhouden moet je ze hernoemen en verplaatsen. Het handige is dat de theme wordt opgeslagen in mtz formaat, dus je kan hem hernoemen en als gewone theme bij in de map /MIUI/Theme gooien voor later gebruik.

Om een theme te herstellen ga je naar het tabblad Local. De eerste theme die je ziet staan is je backup. Pas deze toe zoals eender welke andere theme.
    Indien je backups hernoemd en verplaatst had, dan vind je ze in de lijst terug.

AndroidGeert

AndroidGeert

• Lid sinds 09 november 2011
    • Berichten 1693
    • Reputatie 20
    • 27 juli 2012
    • 17:42

Ik vind het tot nu toe al een goede howto!

Hier wist ik het meeste ongeveer al van, maar ik ga het zeker volgen.

Vooral als je het gaat hebben over compilen/decompilen/recompilen enz.

Zeker als het Nederlands is!

Geert

Telefoons:
    - OnePlus One
    - OnePlus Two

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.