Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

kcleong

kcleong

• Lid sinds 21 juni 2009
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 21 juni 2009
  • 15:35

Hier zijn de stappen te vinden om roottoegang tot de HTC Magic te krijgen en om een custom ROM te installeren. Het heeft mij aardig wat tijd gekost om deze info te verzamelen. Vandaar dat ik het graag deel met anderen. Er is veel info te vinden maar veel staat op verspreid over diverse fora. Het is een goede zaak dat er gemotiveerde personen meebezig zijn maar een forum (met verschillende posts en pagina's) is niet altijd de juiste plaats voor documentatie.

Geef mij root!

Roottoegang krijgen op de Magic is niet zo moeilijk. Installeer de ontwikkelsoftware van Google en de USB drivers. Daarna kan je de images kopieeren naar de telefoon. De laatste stap is het installeren van haykuro's SPL update. Dit is de bootloader (correct?) en heeft een zeer handige back-up functie genaamd nandroid. Hiermee maak je back-up images van de partities op het systeem. Na deze stappen heeft je root toegang vanaf de android debugger op je computer.

Magic Rooting - Android Wiki

De tweede stap is het activeren van roottoegang op de telefoon. Dit maakt oa. tethering mogelijk en is nodig voor rooted apps. In de how-to wordt vermeld dat dit een beveiligingsrisico is. Gelukkig is er een applicatie die vraagt aan de gebruiker of er root toegangrechten verleend mag worden. Deze app heet SuperUser whitelist en is voorgeïnstalleerd op veel custom rom's.

Magic Root Access - Android Wiki

Custom ROM's

Nu heb je volledige roottoegang maar zit je nog steeds met de standaard rom van Vodafone. Er zijn veel roms te vinden maar de meeste zijn voor de HTC Dream (G1). Ik ben er op de moeilijke manier achtergekomen. Na het installeren van een G1 rom werkten WiFi en andere hardware functies niet meer. Niet zo vreemd aangezien de Magic andere drivers nodig heeft.

Dit zijn de beschikbare ROM's:

• - Orginele Google én HTC rom
  • - Google ION rom. ION is een ontwikkelaars telefoon. Custom rom beschikbaar
  • - Hero rom. Android met een vernieuwde look. Fonkelnieuw maar helaas ook traag.
  • - Haykuro's rom. Dit zijn uitstekende roms maar helaas lijkt het erop dat hij is gestopt met ontwikkelen.
Het installeren van een rom is eenvoudig. Net zoals bij het verkrijgen van root plaats je een update.zip op de SD-kaart. Wees altijd voorzichtig bij het installeren van een nieuwe rom en controleer of dit werkt of jouw specifieke Magic versie. Het laatste wat je wilt een kapotte telefoon…

Ik heb de aangepaste Google ION rom geprobeerd en deze bevalt prima. De voordelen: sneller tov standaard rom, roottoegang, stemherkenning (Engels) en meer! Dit is een goede rom maar heeft het HTC toetsenbord ipv Google's. Deze bevalt mij niet en heb ik vervangen door die van Google. Instructies hier en je hebt deze rom (voor orginele systeembestanden) nodig.

Momenteel gebruik ik de Smartphone France versie. Het groote voordeel tov de ION rom is dat tethering werkt, vaker wordt geupdate en er een overzichtelijk wikipagina is. Je merkt niets van de Franse taal afgezien van wat kleine apps.

Tot slot

Bij het rooten en installeren van custom ROM's wordt wel wat technische kennis verwacht. UIteraard heb je de fora's en irc chat als informatiebron. Ik heb mijn android bookmarks op delicious staan, wellicht ook handig voor anderen. Het orginele artikel staat in het Engels op mijn blog.

Bewerkt (22 april 2013 12:10)
Rhos

Rhos

• Lid sinds 07 februari 2009
  • Berichten 578
  • Reputatie 0
  • 21 juni 2009
  • 16:12

netjes, kun je hem ook Nederlands maken en hier op het forum dumpen? zullen een hele hoop mensen wat aan hebben.

kcleong

kcleong

• Lid sinds 21 juni 2009
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 21 juni 2009
  • 23:19

Goed idee, ik heb het vertaald naar het Nederlands. Als er iemand toevoegingen heeft voor de lijst met roms hoor ik het graag!

ceesvg

ceesvg

• Lid sinds 09 mei 2009
  • Berichten 14
  • Reputatie 0
  • 22 juni 2009
  • 17:35

bedankt voor het vertalen, zal alles eerst eens goed lezen, en kijken of ik er ook aan begin. :?

Rhos

Rhos

• Lid sinds 07 februari 2009
  • Berichten 578
  • Reputatie 0
  • 22 juni 2009
  • 17:35

ik zal eens een lijstje maken met rom's erg leuk en mooie rom's.

Elmeraculous

Elmeraculous

• Lid sinds 03 februari 2009
  • Berichten 421
  • Reputatie 0
  • 23 juni 2009
  • 22:48

Mooie toevoeging, kcleong. Dank daarvoor.

harm

harm

• Lid sinds 03 juli 2009
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 11 juli 2009
  • 14:37

Ik heb de Smartphone France 2.2 geinstalleerd.
Na booten krijg ik het rode Vodafone scherm, dat verbaasde mij omdat ik dacht dat deze vervangen zou worden met de rom

Vervolgens komt er HTC op het scherm, daar waar je normaal een tijdje ANDROID ziet staan.
Vervolgens…….. niets. Er blijft HTC op het scherm staan, lijkt te hangen.
Wie weet raad?

Dennis

Dennis

• Lid sinds 17 januari 2009
  • Berichten 457
  • Reputatie 0
  • 11 juli 2009
  • 15:16

Zal hem sticky maken, dank je wel

kcleong

kcleong

• Lid sinds 21 juni 2009
  • Berichten 4
  • Reputatie 0
  • 12 juli 2009
  • 22:03

@Harm, heb je een complete wipe uitgevoerd alvorens de rom te installeren? Na het installeren duurt het enkele minuten voordate de telefoon is opgestart. Dit omdat het een en ander geïnitialiseerd moet worden. Het rode vodafone boot scherm kan je zelf aanpassen, dit heeft niet met de nieuwe rom te maken ;-).

Stager

Stager

• Lid sinds 24 juli 2009
  • Berichten 9
  • Reputatie 0
  • 24 juli 2009
  • 22:11

Let wel even op: het is chmod 4755 su i.p.v. het geen wat in de wiki staat. 4 = suid ;-) En kijk even twee keer als je su in typt, hij geeft namelijk aan dat je het niet mag maar toch wordt je root. Je kunt dit zien aan de prompt die veranderd van $ in # en door id in te typen.

Verder kan ik je alleen maar aanraden te rooten, je CPU op de correcte snelheid te zetten met overclock widget en een swapfile op je snelle sd geheugen te maken met swapper. Dat werkt een stuk beter!

Bewerkt (22 april 2013 12:11)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren