Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.
Hallo Jeroen,
Wanneer het gaat over het opslaggeheugen, dan gaat het inderdaad over ROM (RAM wordt ook wel het werkgeheugen genoemd). Dit interne geheugen wordt meestal wel vermeld in winkels en op sites. Veelvoorkomende groottes zijn 8GB, 16GB, 32GB en 64GB. Kijk om je te oriënteren eens op deze site. Als je op de toestellen klikt, en de specificaties bekijkt, zul je daar ook het opslaggeheugen tussen zien staan.
Hallo,
Dankjewel voor het snelle antwoord, maar als ik een nieuwe app installeer wordt volgens all-in-one toolbox toch echt mijn ROM geheugen kleiner. Ook kan ik geen apps verplaatsen naar de SD kaart. Is dit nog een probleem van Android 2.3 of zo en speelt dat niet meer bij versie 4 of hoger?
RAM is nog ongeveer 350mb vrij
Jeroen
ROM (read-only memory) is ook eigenlijk een verkeerde benaming maar is een beetje overgebleven uit de oude dagen dat men nog pda's had.
Elke telefoon heeft een intern geheugen, dat soms gedeeld wordt door systeemgeheugen (voor firmware + apps) en opslaggeheugen (voor muziek + foto's etc.). Zoals pindasmeer hierboven zegt varieert dit interne geheugen en wordt vaak vermeld onder de specificaties van telefoons. Echter hoe dit intern geheugen is verdeeld tussen systeemgeheugen en opslaggeheugen wordt veel minder vaak vermeld.
Mijn S3 heeft bijvoorbeeld 16GB intern geheugen waar ongeveer 4GB is gereserveerd voor systeemgeheugen en 12GB voor opslag. Hoeveel ruimte beschikbaar is voor apps hangt dan weer af hoeveel ruimte de firmware inneemt. Dit hangt per toestel en Androidversie af, en denk dat daar niet echt een overzicht van bestaat (misschien op andere fora). Ik denk dat je daar zelf een overzicht over moet samenstellen door vragen op fora te stellen.
jeroen_van_weert
Hallo,
maar als ik een nieuwe app installeer wordt volgens all-in-one toolbox toch echt mijn ROM geheugen kleiner.
Pindasmeer:
“Als het goed is kan je sommige apps wel naar de sd-kaart verplaatsen (m.u.v. apps die op de achtergrond draaien, bijv. widgets, en systeemapps). Waarom lukt dat je niet?”
Ik was niet helemaal accuraat wat dat betreft, er zijn wel een paar apps die verplaatst kunnen worden, maar dat zijn er maar weinig. Juist de grote zoals whatsapp en facebook lukken niet.
Nanders:
Bedankt voor je uitleg, ik zal dus zelf op zoek moeten gaan, jammer dat er geen overzicht is.
Ik heb ook de Wildfire S hier nog ergens liggen. Een onding als het geheugen gaat.
Er is ook weinig verplaatsbaar naar je SD kaart.
moderator
verplaatst naar http://www.androidworld.nl/forum/htc-wildfire-s/
Hallo Jeroen, ik kom vandaag met een kleine uitleg terug op jouw vraag. Ik heb dus ook een WFS, maar wel met een geheugen van 2GB in plaats van de door jouw vermelde 30MB.
Als je de WFS root, m.a.w. de administrators rechten van het slot af haalt, dan kan je “onnodige” apps verwijderen. dan krijg je al automaitsch meer ruimte.
Daarnaast kan je dan ook de app Link2SD installeren en die verplaats wel de apps, die eigenlijk niet verplaatsbaar zijn.
Daarnaast kan je ook een stukje van je SD-kaart formatteren als EXT2, EXT3 of EXT4 en door middel van DATA2SD of INT2EXT4 kan je die ruimte gebruiken als opslag met een max van 2GB.
Bij deze optie moet je wel eerst een rom flashen die DATA2SD of INT2EXT4 ondersteunt.
Door dit allemaal te doen draai mijn WFS op Android 4.0.4 met 2GB Intern Geheugen op Max 806MHz in plaats van 600MHz en kan ik met dit toestel voorlopig nog goed meekomen.
Heb je nog vragen, schroom niet om ze te vragen
outlaw
Hallo Jeroen, ik kom vandaag met een kleine uitleg terug op jouw vraag. Ik heb dus ook een WFS, maar wel met een geheugen van 2GB in plaats van de door jouw vermelde 30MB.
Als je de WFS root, m.a.w. de administrators rechten van het slot af haalt, dan kan je “onnodige” apps verwijderen. dan krijg je al automaitsch meer ruimte.outlaw
Als je de WFS root, m.a.w. de administrators rechten van het slot af haalt, dan kan je “onnodige” apps verwijderen. dan krijg je al automaitsch meer ruimte.
Daarnaast kan je dan ook de app Link2SD installeren en die verplaats wel de apps, die eigenlijk niet verplaatsbaar zijn.
Daarnaast kan je ook een stukje van je SD-kaart formatteren als EXT2, EXT3 of EXT4 en door middel van DATA2SD of INT2EXT4 kan je die ruimte gebruiken als opslag met een max van 2GB.
Bij deze optie moet je wel eerst een rom flashen die DATA2SD of INT2EXT4 ondersteunt.
Door dit allemaal te doen draai mijn WFS op Android 4.0.4 met 2GB Intern Geheugen op Max 806MHz in plaats van 600MHz en kan ik met dit toestel voorlopig nog goed meekomen.
Hallo,
Momenteel heb ik een HTC WildfireS. Dit is mijn eerste smartphone en heeft voor mij maar 1 nadeel: ik kan er bijna geen apps op kwijt. Het probleem zit volgens mij in het feit dat er erg weinig ROM geheugen vrij is. Volgens all-in-one toolbox nog ongeveer 30mb.
Ik ben op zoek naar een nieuw toestel, maar nergens zie je de hoeveelheid ROM geheugen staan, alleen over RAM. Hoe weet ik nu hoeveel geheugen je vrij hebt om apps op te zetten bij een nieuwe telefoon?
Jeroen