Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

sigrid2203

sigrid2203

• Lid sinds 24 november 2014
  • Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 4 december 2014
  • 17:14

Sinds een paar maanden heb ik een Huawei Ascend G6.
Helaas ontvang ik hierop geregeld de mededeling dat hij apps niet kan bijwerken omdat er niet genoeg opslagruimte is. Ik kan dus ook geen apps meer downloaden :/ (De G6 heeft 1 Gb intern)

Nu heb ik niet eens veel apps erop. Wel Facebook, wat met zijn ca. 170 Mb erg groot is.

Het apparaat heeft heel wat apps b.v. Google Chrome, Google Drive, Play Kiosk, Play Movies, Play Music, Play-services, Google Zoeken, Google+, Pages Jaunes etc etc voorgeinstalleerd. Allemaal behoorlijk groot, niet naar SD card verplaatsbaar en oninteressant voor mij.

Wat kan ik doen om meer ruimte te creëren? Ik had eerst een Samsung Galaxy, eveneens 1 Gb intern, maar had daar nooit problemen met opslagruimte. Wordt er anders gebruik gemaakt van de opslag?

Graag hoor ik van jullie :-)!!!

Bewerkt (4 december 2014 17:15)
jaswest

jaswest

• Lid sinds 18 maart 2012
  • Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 6 december 2014
  • 15:15

Tja, Sigrid, heb je wel effe pech!
Ik had soortgelijke problemen met de Samsung Galaxy Ace. Maar na lang zoeken ben ik er achter dat ze die dingen maken voor mensen die helemaal geen behoefte hebben om zelf apps te zoeken en te gaan installeren. Te moeilijk.
Andere mensen moeten maar een andere telefoon kopen. Die kosten dan wel 2 tot 3 keer zo veel.
De keuzes die je hebt zijn volgens mij beperkt tot:
1. rooten, maar dan ben je je eventuele garantie kwijt en loop je de kans dat het rooten niet goed gaat en je telefoon het helemaal niet meer doet. Als het wel lukt, kun je er af gooien wat je niet nodig hebt.
2. je blijven ergeren aan de te krappe behuizing. En er het beste maar van maken.
3. als gezegd, een andere telefoon kopen. Misschien kun je de ouwe nog ergens slijten?
4. weet niet of dit ook van toepassing is op jouw ding, maar ik heb m'n blik gericht op Motorola met de pure Android. Binnenkort komt de 16GB. Maar voor nu, zie dit https://forums.motorola.com/posts/7e59cc7baf?page=1

sigrid2203

sigrid2203

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 6 december 2014
  • 19:47

Oh jee, ik vreesde al iets dergelijks

In elk geval hartstikke bedankt voor je antwoord, jaswest!

Ik had al gehoord over rooten, maar denk idd niet, dat ik me daar aan durf.
Dus ik vrees ik moet maar gewoon mijn abonnementstijd ‘uitzitten’ :-((((

Toch nog één vraag: Hoe kan ik in de toekomst zien hoeveel ruimte er voor apps op een toestel ‘over’ blijft? Ik dacht namelijk dat ik met deze wel voldoende had omdat ik net als bij de Galaxy ook 1 Gb had (zag pas later - te laat- dat daar echter nauwelijks apps voor waren geïnstalleerd)
Bij Belsimpel hoorde ik van een medewerkster (met licht verwijt in de stem): U had misschien wat beter naar de technische gegevens moeten kijken! duuuuuh …

jaswest

jaswest

• Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 6 december 2014
  • 21:06

Ik heb misschien niet goed gekeken, maar het lijkt me dat de winkels dat ‘voor het gemak’ meestal niet vermelden.
Het lijkt erop dat je persoonlijk in een winkel aanwezig moet zijn en het je laten demonstreren.
Dat licht verwijt geldt dan eerder naar de medewerkster toe

JohandeJong

JohandeJong

• Lid sinds 13 januari 2011
  • Berichten 2319
  • Reputatie 70
  • 7 december 2014
  • 00:08

Dit toestel is een budget toestel met budget specificaties. Het heeft 4GB opslaggeheugen waarvan ongeveer de helft door besturingssysteem en software van Huawei wordt gebruikt. Dus nog 2GB voor eigen apps.
Zorg er in ieder geval voor dat al je foto's en muziek en andere eigen bestanden op een externe SD-kaart hebt staan. Probeer het gebruik van grote programma's te vermijden (bijv. een navigatie programma neemt veel ruimte door de kaarten die je offline gebruikt) of laat de data daarvan zoveel mogelijk op de externe sd-kaart zetten (indien mogelijk). Controleer regelmatig met een file-manager of je geen overbodige bestanden op je toestel hebt staan en verwijder (de-installeer) zoveel mogelijk apps die je niet (meer) gebruikt.
Dit is de enige manier om de problemen met de opslagruimte zoveel mogelijk tegen te gaan.

sigrid2203

sigrid2203

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 7 december 2014
  • 12:50

Dank je voor je reactie, Johan!

Ik heb die tips alle al gevolgd, maar toch schiet het niets op. Ik denk de enige winst die ik kan behalen is, dat ik de facebook app ga verwijderen en FB via de browser ga gebruiken.

Enne, die vier gb intern worden niet voor apps gebruikt. Daar gebruikt dit toestel enkel één gb voor en daar is (meer dan) de helft al voorgeïnstalleerd en kan niet verwijderd en/of op SD kaart worden verplaatst. Het is vooral dit laatste wat mij heel erg irriteert omdat ik bijna geen van die programma's gebruik (zie mijn oorspronkelijke vraag).

Budgettoestel heen of weer - het is doorgaans zo de hemel ingeprezen en ik ben nergens (!) de waarschuwing tegen gekomen dat je er misschien niet zoveel apps op zou kunnen downloaden.

Ook tijdens persoonlijke gesprekken in telefoonwinkels, die ik vooraf bezocht heb en die dit toestel aanbieden, kwam dit niet naar voren.
Iedereen beriep zich enkel op de één gb, die ‘ruim voldoende’ ruimte biedt. Niemand had het over die enorme hoeveelheid voorgeprogrammeerde apps :-(

Moderne smartphones (ook budget) zouden toch écht ook ruime mogelijkheden voor apps moeten hebben (dacht ik, tenminste …)

sigrid2203

sigrid2203

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 7 december 2014
  • 13:31

Oh jak!!! Wil ik facebook verwijderen is dat OOK vast geprogrammeerd :-(

Heb nu even bij álle apps ‘gegevens’ gewist en heb aardig wat mb's kunnen winnen. ECHTER: al kwam facebook daarna uit op 32 mb, zodra ik het wilde gebruiken, het password invoerde en weer bij apps beheer keek, was het meteen alweer 78 mb … en dan was ik alleen nog maar ingelogd …

Hoe dan ook, van de zogenaamde 1 gb interne opslag blijft er dus niet eens de helft over en zodra je ergens inlogt of zo misschien nog maar een kwart … Daar kom je dus pas achter nadat je het toestel hebt, vooraf hoor en lees je daar niets van….

Jammer!!

JohandeJong

JohandeJong

• Lid sinds 13 januari 2011
  • Berichten 2319
  • Reputatie 70
  • 7 december 2014
  • 21:22

Niet dat je er wat aan hebt maar ik had hier even gekeken en in deze review wordt er wel voor gewaarschuwd:
http://www.gsminfo.nl/blog/reviews/6395/huawei-ascend-g6-review

sigrid2203

sigrid2203

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 7 december 2014
  • 21:45

Dank je Johan.

Ik heb het even gelezen, maar kom “mijn” probleem of de waarschuwing ervoor niet tegen …
Wel hebben ze het in de alinea “Android met een vleugje Huawei” erover dat de apps allen op de homescreen staan en als je ze zou verwijderen ‘voor goed weg zijn’. (wat dus via ‘apps beheer’ niet lukte …)

In de conclusie heeft men het over de werkbaarheid van het intern geheugen en adviseerd een SD kaart. Die heb ik! Helaas kunnen de voorgeïnstalleerde apps (en veel anderen) niet op de SD kaart worden gezet en verandert zich niets aan mijn situatie :-(

Door deze conclusie zou ik dus ook niet op het idee zijn gekomen, dat ik nauwelijks eigen apps kan downloaden.

Bedankt voor de moeite! Ik kan nu in elk geval enkele voor mij overbodige apps verwijderen.

jaswest

jaswest

• Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 7 december 2014
  • 23:11

Sigrit, voor wat achtergrondinfo over dat verwijderen kun je - voor dat er ongelukken gebeuren - even in je browser intikken: Android-bloatware verwijderen. (bloatware is alle rotzooi die fabrikanten je in de maag splitsen)
Dan krijg je een heel verhaal van Computer!Totaal daarover. Er is ook een versie voor Windows. Beide kun je ook gewoon op de pc vinden.

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.