Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Hehoo

Hehoo

• Lid sinds 11 maart 2010
  • Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 10 februari 2018
  • 14:47

Hallo,
Ik heb sinds een week de P8 Lite (2017, PRA-LX1). Ik ben echter zwaar teleurgesteld door de onmogelijkheid om apps op de sd-kaart te zetten. 16Gb intern is erg snel vol met enkel 'normale dagelijkse' apps, laat staan als je iets extra erop wilt zetten. (In alle verkooppraatjes zie je dat overigens niet terug, overal staat 16GB uit te breiden met sd-kaart, zonder waarschuwing voor deze beperking, jammer, anders had ik m zeker niet gekocht).

Ik heb ook geen zin om iedere keer apps te verwijderen en weer opnieuw te installeren.

Ik begreep van diverse fora dat er twee redenen zijn waarom dit niet lukt, ten eerste is in Android 7 deze mogelijkheid niet meer standaard (in tegenstelling tot Android 6) en ten tweede schijnt Huawei deze optie niet aangebracht te hebben cq geblokkeerd te hebben.

Ik heb al geprobeerd met Android Debug Bridge de kaart benaderbaar te maken maar dit heeft niets gedaan, ik krijg nog steeds geen mogelijkheid om de apps op mijn kaartje te plaatsen.

Nu dacht ik erover om de telefoon te rooten maar ik heb zoiets nog nooit gedaan. Ik zie veel instructies en sites als ik Google maar ik zie ook (indianen)verhalen over bestanden die gedownload moeten worden en die geïnfecteerd blijken te zijn en foutieve instructies.

Ik vroeg me af of hier iemand recente ervaring heeft met het rooten van de P8 Lite en mij hiermee verder kan en wil helpen.

En klopt het dat ik dan wel de mogelijkheid zou hebben om de sd-kaart aan te geven als app opslag?

Timelord

Timelord

• Lid sinds 05 juni 2010
  • Berichten 2421
  • Reputatie 20
  • 10 februari 2018
  • 19:07

Volgens mij (of Google moet dat opnieuw gewijzigd hebben), kun je toestemming geven om te schrijven naar je sdkaart.
Waar en hoe, dat scheelt per merk, dus kan ik je niet zeggen.
Normaal gesproken kun je dat aangevenbij het installeren van een app.

Als je er zelf apk bestanden op wilt zetten, stop de kaart dan in je pc, dan he je geen enkele beperking.

Rooten, weet wel dat je dan je garantie kwijt bent.
 Je krijgt er wel veel voor terug, maar gaat het toestel kapot, dan heb je echt pech.

Oukitel K5000 7.0 (nog) ongeroot
Samsung Note geroot 4.2.1 Spirit Rom (dood)
HTC Desire geroot Slim Rom 4.4.4
HTC one X + geroot 4.2.2 ViperX+ 2.1.1
One plus one geroot 6.01
LG P990 geroot 2.3
Samsung A8 ongeroot (werk)
Umidigi 3 Power ongeroot.
Samsung A7 ongeroot.

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Lid sinds 18 april 2012
  • Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 10 februari 2018
  • 19:58

ik weet niet hoe handig je bent met een pc en command prompt/adb maar kijk even naar de link.

alles wat nu op je sd kaart staat ben je kwijt en haal je de sd kaart eruit als je toegepast hebt zal je telefoon niet werken.

dit alles is dus op eigen risico!

https://forum.xda-developers.com/p8lite/help/how-to-extend-storage-using-sd-card-t3614396

Bewerkt (10 februari 2018 20:01) | text aangepast.
Hehoo

Hehoo

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 11 februari 2018
  • 13:36

ik weet niet hoe handig je bent met een pc en command prompt/adb maar kijk even naar de link. alles wat nu op je sd kaart staat ben je kwijt en haal je de sd kaart eruit als je toegepast hebt zal je telefoon niet werken. dit alles is dus op eigen risico! https://forum.xda-developers.com/p8lite/help/how-to-extend-storage-using-sd-card-t3614396
Duidelijk, en ik denk dat ik deze handleiding wel zou kunnen volgen. Maar het tricky is dat er niet bekend is wat er gebeurt bij een systeemupdate door Huawei…..

Misschien dan toch maar uitzitten met dit toestel en dan toch volgende geen Huawei meer (hoewel voor de rest het merk me heel goed bevalt)

Dank je voor de tip, ik sla de link in ieder geval op.

Hehoo

Hehoo

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 11 februari 2018
  • 13:37

Volgens mij (of Google moet dat opnieuw gewijzigd hebben), kun je toestemming geven om te schrijven naar je sdkaart. Waar en hoe, dat scheelt per merk, dus kan ik je niet zeggen. Normaal gesproken kun je dat aangevenbij het installeren van een app. Als je er zelf apk bestanden op wilt zetten, stop de kaart dan in je pc, dan he je geen enkele beperking. Rooten, weet wel dat je dan je garantie kwijt bent.  Je krijgt er wel veel voor terug, maar gaat het toestel kapot, dan heb je echt pech.
Ik kijk het nog even aan. Met het zelf installeren van apk's heb ik geen problemen, het gaat puur om de opslagruimte.

Dank voor je antwoord

Verwijderd_Account_47307

Verwijderd_Account_47307

• Lid sinds 18 april 2012
  • Berichten 6516
  • Reputatie 250
  • 11 februari 2018
  • 21:20

ik weet niet hoe handig je bent met een pc en command prompt/adb maar kijk even naar de link. alles wat nu op je sd kaart staat ben je kwijt en haal je de sd kaart eruit als je toegepast hebt zal je telefoon niet werken. dit alles is dus op eigen risico! https://forum.xda-developers.com/p8lite/help/how-to-extend-storage-using-sd-card-t3614396
Duidelijk, en ik denk dat ik deze handleiding wel zou kunnen volgen. Maar het tricky is dat er niet bekend is wat er gebeurt bij een systeemupdate door Huawei….. Misschien dan toch maar uitzitten met dit toestel en dan toch volgende geen Huawei meer (hoewel voor de rest het merk me heel goed bevalt) Dank je voor de tip, ik sla de link in ieder geval op.
met huawei is nix mis mee, gewoon bij de volgende aankoop van een smartphone erop letten dat er genoeg intern geheugen aanwezig is en houdt altijd in de gaten dat er ongeveer 4 tot 5 gb voor de rom eraf gaat,  als voorbeeld neem je een 16gb toestel dan blijft er 11 gb over voor apps en andere zaken.

Hehoo

Hehoo

• Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 8 maart 2018
  • 16:26

Inmiddels heb ik iemand anders blij gemaakt met de telefoon, jammer, want verder was deze prima maar voor mij niet mee te werken. Nu de telefoon van mijn echtgenoot (Acer Liquid Zest Plus) maar daar heb ik weer een ander raar probleempje mee met de Bluetooth. Maar die moet ik in een ander topic zetten, niet hieronder.

Dank in ieder geval voor het meedenken en ik ga gewoon eens met een oude telefoon proberen hoe dat werkt, rooten, dan leer ik er toch van hoe dat moet en wat de voor- en nadelen zijn van rooten en is het niet erg als er iets niet goed gaat of raar reageert.

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.