Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

wgspoelstra

wgspoelstra

• Lid sinds 07 april 2011
  • Berichten 113
  • Reputatie 0
  • 14 mei 2011
  • 14:14

Hallo allemaal!
Ik heb deze review geschreven met als doel om hem gepost te krijgen op de homepage van AndroidWorld, we zullen vanzelf zien of dat lukt!

—————————————————————-

Deze review gaat voornamelijk in op de specificaties van de LG Optimus 2X Speed (LG P990).
Verder zal het gebruiksgemak, meegeleverde applicaties en custom ROMs worden besproken.

De LG Optimus 2X Speed, ondertussen al een veelbesproken naam. Het is de eerste dual core-processor smartphone die te krijgen was voor het grote publiek. Aan deze specificatie zat ook een bepaalde verwachting vast – de telefoon zou sneller zijn, beter reageren, kortom betere prestaties leveren dan elke andere (op het moment van de release) uitgebrachte smartphone. Heeft de telefoon deze verwachting echter waargemaakt? Dit, en vele andere dingen bespreek ik in deze review.

Specificaties:
General: De telefoon is uitgerust met de standaard netwerk functies. Voor 2G-netwerken heb je GSM 850/900/1800/1900, voor 3G-netwerken heb je HSDPA 900/1900/2100 en HSUPA 900/1700/2100.
Hiermee kun je praktisch overal bellen, smsen en het internet gebruiken. De kwaliteit van het bellen is over het algemeen goed. Er is echter al een baseband-update uitgebracht welke hier te vinden is, die de belkwaliteit wat verbeterd.
Size: De telefoon heeft aan ‘candybar’ formaat. Hj is 123.9 x 63.2 x 10.9 mm, en is daarmee wat aan de dikke kant. Zeker als je het deel van de achterkant meerekent waar de camera zit. Daar is de telefoon namelijk nog wat dikker. Dit is gedaan omdat het anders niet mogelijk was de camera goed te verwerken in de telefoon, maar het maakt de telefoon wel dik, als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S2. Verder is het formaat van de telefoon prettig, hij ligt goed in de hand. Wat ik persoonlijk ook fijn vind aan de LG Optimus 2X Speed is dat hij wat zwaarder is, namelijk 139 gr. Hierdoor voelt de telefoon ook echt aan als een stevige telefoon in je hand.
Display: De telefoon heeft een IPS-LCD capacitief touchscreen met 16 miljoen kleuren en 480x800 pixels op een 4 inch groot scherm. Het heeft een Gorilla Glass display, wat het scherm erg krasbestendig maakt. Het scherm is helder en duidelijk te lezen, ook in de zon. Verder heeft de telefoon een accerelometer sensor voor het meedraaien van je scherm als je hem 90 graden draait, een nabijheids-sensor om het scherm automatisch uit te zetten en een gyro sensor. Verder aanraak-gevoelige controls en een multi-touch input method, waardoor de telefoon erg prettig werkt.
Sound: De telefoon heeft een earpiece voor geluid bij bellen, boven het scherm, en een luidspreker rechts naast de micro-USB ingang, onderop de telefoon. De kwaliteit van het geluid uit de earpiece is goed, het is duidelijk en helder. De earpiece wordt enkel gebruikt bij het bellen. De luidspreker onderop de telefoon wordt voor al het overige geluid gebruikt, en deze heeft ook een goede kwaliteit geluid. Minder helder dan de earpiece, maar zeker niet slecht. Verder heeft de telefoon vibratie, mp3-ringtones en een 3.5mm headphone jack voor je oordopjes/koptelefoon. Het geluid via de 3.5mm jack is ook duidelijk en helder, maar dit is natuurlijke mede afhankelijk van de kwaliteit van je oordopjes/koptelefoon.
Memory: De telefoon heeft een intern geheugen van 8GB, wat redelijk standaard is voor een smartphone tegenwoordig. Van de 8GB is ongeveer 6,5GB te gebruiken. Verder heeft de telefoon 512MB RAM, waarvan zo’n 350MB wordt ingenomen door het besturingssysteem en de GPU. Dit is echter terug te dringen tot zo’n 250MB door het gebruik van custom ROMs! Hierover later meer. Het geheugen is tevens uitbreidbaar met microSD, tot 32GB. Wederom een redelijk standaard feature voor een hedendaagse smartphone, maar desalniettemin erg handig. Het telefoonboek heeft praktisch oneindige entries en het oproepenlog is ook zo goed als oneindig.
Data: De telefoon ondersteund GPRS, EDGE, 3G: HSDPA tot 10.2 MBps en HSUPA tot 5.76 MBps, heeft, heeft Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA en Wi-Fi hotspots. De internetsnelheid op de LG Optimus 2X Speed is dan ook (afhankelijk van je internetabonnement) zeer goed te noemen. Verder heeft de telefoon Bluetooth 2.1 met A2DP, geen infrarood en een microUSB met USB 2.0.
Camera: De camera op de achterkant van de telefoon heeft 8 megapixels (3264x2448 pixels), autofocus en LED flash. De opties die ondersteund zijn zijn onder andere geo-tagging, gezichts- en lachherkenning, touch focus en beeldstabilisatie. De kwaliteit van de foto’s die worden gemaakt is matig te noemen. Er is namelijk een witte gloed te zien over de foto’s, welke de kwaliteit van de foto’s niet ten goede komt. De video daarentegen is fantastisch te noemen. 1080p @ 24fps en 720p @ 30fps HD-film opnemen, welke hun verwachtingen waarmaken. Zelfs in ruimtes met weinig licht zijn de filmpjes geschoten met de telefoon duidelijk, en zijn er geen vage lijnen maar is alles strak afgebeeld op de film. Verder heeft de telefoon een front-facing camera met 1.3 megapixels.
Features: De features van de telefoon zijn ontzettend goed te noemen. Het is een schande dat de telefoon geshipped wordt met Android 2.2 FroYo, maar gelukkig is er binnenkort een update op komst naar Android 2.3 Gingerbread! De CPU is ontzettend snel met een 1.0 GHz dual-core ARM Cortex-A9 processor, een GeForce GPU en een Tegra2 chipset. De CPU is ondertussen (met een custom kernel) al over te klokken naar 1.4GHz! Quadrantscores van over de 4000 worden hiermee behaald (en ja, Quadrant scores zeggen weinig, maar toch), dat is echt ontzettend goed!
Verder kun je SMSen, MMSen, emailen, push emailen en IM-en. De browser gebruikt HTML, er is een stereo FM radio met RDS aanwezig. Er zijn games aanwezig + downloadable games verkrijgbaar en GPS met A-GPS support. Allemaal redelijk standaard features zijn dat, weinig over te melden. De telefoon is verkrijgbaar in zwart en bruin. Verder is er social network-integratie, een microHDMI-poort, Google Search/Maps/Talk/Gmail/YouTube, een digitaal kompas, een videospeler met ondersteuning van DivX/Xvid/MP4/H.264/H.263/WMV-formaten, een MP3/WAV/WMA/eAAC+-audiospeler, een document editor, Adobe Flash 10.2 support, voice memo/dial/commands en voorspellende text input.
Batterij: De telefoon beschikt over een standaard 1500 mAh Li-ion batterij. De batterijduur die wordt aangegeven is 400h standy en 7h50m gesprekstijd. Dit valt echter vies tegen, de gemiddelde batterijduur is met gematigd gebruik zo’n 36h en met zwaar gebruik zo’n 16h. De batterijduur is echter te verbeteren met custom ROMs/kernels, hierover later meer.

Looks:
De LG Optimus 2X Speed heeft naar mijn mening een zeer geslaagd uiterlijk. Qua kleur is hij verkrijgbaar in het zwart en in het bruin. Ik zelf heb de bruine variant, waarmee ik erg tevreden ben. Het is geen te donkere of te lichte kleur bruin, maar heeft een mooie tint. Dit is tevens enkel de achterkant: de voorkant van de mobiel (om het scherm heen) is bij beide varianten zwart.
Verder heeft de telefoon een erg ‘slick’ uiterlijk. Strakke lijnen, ronde vormen, een dunne (grijze) metalen rand om de telefoon heen. Wat jammer is is dat de camera niet geheel in de telefoon pastte, en LG heeft hiervoor een uitbolling gemaakt op de achterkant, maar deze is wel mooi bewerkt met vloeiende lijnen er naar toe, waardoor het niet zo zeer als uitsteeksel beschouwd kan worden, maar echt als onderdeel van de telefoon. Verder pronkt er op de achterkant een metalen strip waar ‘with Google’ op staat. Dit geeft de telefoon een beetje een look alsof hij uit de jaren ’90 komt, maar dat is slechts mijn mening: misschien dat jullie dit juist een mooi detail vinden. Verder staat op de voorkant tussen de earpiece en het scherm het LG logo in witte kleur. De randen van de telefoon zijn afgebogen, wat een mooie overgang tussen scherm en omranding creëerd.

Gebruiksgemak:
Dan nu het volgende onderdeel van de review. Het gebruiksgemak. De LG Optimus 2X Speed is een telefoon die weinig uitleg nodig heeft. Dit is te danken aan het zeer heldere OS, Android. Android is een zeer gebruiksvriendelijk OS, wat snel door te krijgen is en weinig moeilijkheden bevat. De telefoon heeft vier touch-knoppen (v.l.n.r. ‘menu’, ‘home’, ‘back’, ‘search’) en een overzichtelijke launcher, met vier knoppen op het scherm: telefoon, contacten, sms, applicaties. De applicaties van de LG Optimus 2X Speed worden in het volgende kopje behandeld. Wat ik er al wel over kan zeggen is dat ook deze zeer gebruiksvriendelijk zijn. De telefoon heeft overzichtelijke menu’s en is voor een Android-leek zeer snel door te krijgen. Al met al geef ik de telefoon een 9/10 op gebruiksgemak.

Meegeleverde applicaties:
De telefoon krijgt standaard 43 applicaties mee, en een x aantal widgets. De widgets zijn over het algemeen nuttig en spreken voor zich, daar zal ik dan ook niet over uitwijden. Echter, over de meegeleverde applicaties.. Hier ben ik niet over te spreken. LG heeft de telefoon volgegooid met ‘bloatware’, eigen applicaties (bijvoorbeeld ‘Facebook for LG’) die het gebruiksgemak zouden moeten verhogen. Echter is compleet het tegenovergestelde waar. Meer dan de helft van de meegeleverde applicaties zijn in mijn ogen onnodig, en ze verbruiken welgeteld zo’n 40Mb, die bij het weglaten van de applicaties naar vrij RAM geheugen zou zijn gegaan. Dat zou in mijn ogen een betere keus zijn geweest, want de applicaties die LG op de telefoon heeft gezet, hebben allemaal een betere variant in de Android Market staan. Ik zou dus ook adviseren om een custom ROM te flashen welke de meeste LG (cr)apps heeft weggelaten, hierover straks meer.

Bewerkt (14 mei 2011 14:14)
wgspoelstra

wgspoelstra

• Berichten 113
  • Reputatie 0
  • 14 mei 2011
  • 14:16

Custom ROMs/kernels:
De LG Optimus 2X Speed heeft al een grote community van developers/modders om zich heen geschaard, welke zich voornamelijk verzamelen op het XDA Developers forum (Android & Windows Phone: Tablets, Apps, & ROMs @ xda-developers). Er zijn daar al een aantal custom ROMs, twee ROMkitchens waar je je eigen ROM helemaal naar wens kan samenstellen, en een paar custom kernels verschenen.
Om gebruik te maken van deze custom ROMs/kernels heb je een paar dingen nodig:
- Je moet je LG Optimus 2X Speed geroot hebben. Zie hier hoe.
- Je moet ClockworkMod Recovery geinstalleerd hebben. Download ROMManager (gratis of premium) van de Android Market, start het, en klik op de optie ‘Flash ClockworkMod Recovery’.
- Je moet een custom ROM/kernel bestand hebben. Deze zijn te vinden op het XDA Developers forum, en er zijn een paar te vinden op het AndroidWorld forum.
Na het rooten van je toestel, en het flashen van ClockworkMod Recovery, kun je het ROM/kernel .zip bestand op je externe SD-kaart zetten. Let wel: je hebt een echte externe SD-kaart nodig! Het bestand op de interne SD-kaart zetten in de map /sdcard/_ExternalSD/ werkt niet!
Zet vervolgens je toestel uit. Druk tegelijkertijd op de + knoppen, en houd deze ingedrukt totdat je ‘Android’ in kleine gele letters op je scherm ziet verschijnen. Laat ze vervolgens los. Je kan door ClockworkMod Recovery navigeren door middel van de en knoppen, en je selecteert een optie door op de knop te drukken.
Om je ROM te installeren doe je het volgende:
- Kies ‘Backup and restore’ >> ‘Backup’ en laat de telefoon een backup maken
- Ga terug naar het hoofdmenu en kies ‘Wipe Data/Factory Reset’ en wacht tot CWM klaar is
- Kies ‘Install zip from SDcard’ >> ‘Choose zip from SDcard’ >> selecteer het ROM/kernel.zip bestand
- Laat CWM de ROM/kernel installeren en ga als deze klaar is terug naar het hoofdmenu.
- Kies ‘Reboot system now’
De eerste boot zal langer duren dan normaal, dus schrik niet! De eerste boot kan wel een aantal minuten duren. Wacht gewoon rustig af. Als je telefoon na 10 minuten nog niet is opgestart, of hij in een bootloop is terechtgekomen, moet je de batterij uit je telefoon halen, 10 seconden wachten, terug stoppen, ClockworkMod Recovery opstarten en opnieuw bovenstaande stappen toepassen. Dan zal het wel werken. Mocht het als nog niet werken, heb je waarschijnlijk een corrupt .zip bestand gedownload (per ongeluk natuurlijk, kan gebeuren) en moet je je backup restoren, en het ROM/kernel .zip bestand opnieuw downloaden, op je externe SDcard zetten en bovenstaande stappen weer toepassen.
Als het eenmaal gelukt is kun je genieten van je custom ROM! Met alle voordelen die daar bij horen, vaak is een custom ROM namelijk sneller dan de stock ROM, heeft een betere batterylife en heeft minder nutteloze en meer nuttige applicaties en widgets.
Hier zijn een paar populaire custom ROMs van het XDA Developers forum die het nemen van een kijkje absoluut waard zijn:
- WGSpoelstra’s Gingerbread Edition (mijn ROM!)
- Fearkill’s MCR Fear Edition
- Slick2X-G
- TK-ROM Vanilla + LG
- CyanogenMod 7.1.0
Neem een kijkje en besluit voor jezelf of het flashen van de custom ROM het waard is!
Door het rooten van je telefoon en het flashen van een custom ROM raak je wel je garantie kwijt. Mocht er toch onverhoopt iets gebeuren met je telefoon na het flashen van een custom ROM/het rooten van je LG Optimus 2X Speed, dan kun je hier vinden hoe je terug gaat naar stock ROM voordat je je telefoon opstuurt/naar de reparateur brengt.

Specificaties:
GENERAL 2G Network
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G Network
HSDPA 900 / 1900 / 2100
HSDPA 900 / 1700 / 2100

SIZE Dimensions
123.9 x 63.2 x 10.9 mm
Weight
139 g
DISPLAY Type
IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
Size
480 x 800 pixels, 4.0 inches
- Gorilla Glass display
- Accelerometer sensor for UI auto-rotate
- Proximity sensor for auto turn-off
- Gyro sensor
- Touch-sensitive controls
- Multi-touch input method
SOUND Alert types
Vibration, MP3 ringtones
Loudspeaker
Yes
3.5mm jack
Yes
MEMORY Phonebook
Practically unlimited entries and fields, Photocall
Call records
Practically unlimited
Internal
8 GB storage, 512 MB RAM
Card slot
microSD, up to 32GB
DATA GPRS
Yes
EDGE
Yes
3G
HSDPA, 10.2 Mbps; HSUPA, 5.76 Mbps
WLAN
Wi-Fi 802.11 b/g/n, DLNA, Wi-Fi hotspot
Bluetooth
Yes, v2.1 with A2DP
Infrared port
No
USB
Yes, microUSB v2.0
CAMERA Primary
8 MP, 3264x2448 pixels, autofocus, LED flash
Features
Geo-tagging, face and smile detection, touch focus, image stabilization
Video
Yes, 1080p@24fps, 720p@30fps
Secondary
Yes, 1.3 MP
FEATURES OS
Android OS, v2.2 (Froyo), upgradable to v2.3
CPU
Dual-core 1GHz ARM Cortex-A9 proccessor, ULP GeForce GPU, Tegra 2 chipset
Messaging
SMS (threaded view), MMS, Email, Push Email, IM
Browser
HTML
Radio
Stereo FM radio with RDS
Games
Yes + downloadable
Colors
Black
GPS
Yes, with A-GPS support
Java
Yes, via Java MIDP emulator
- Social networking integration
- HDMI port
- Google Search, Maps, Gmail
- Digital compass
- YouTube, Google Talk
- DivX/Xvid/MP4/H.264/H.263/WMV player
- MP3/WAV/WMA/eAAC+ player
- Document editor
- Organizer
- Adobe Flash 10.1 support
- Voice memo/dial/commands
- Predictive text input
BATTERY Standard battery, Li-Ion 1500 mAh
Stand-by
Up to 400 h
Talk time
Up to 7 h 50 min

Bewerkt (14 mei 2011 14:16)
pd3ed

pd3ed

• Lid sinds 12 april 2011
  • Berichten 162
  • Reputatie 0
  • 14 mei 2011
  • 17:29

wgspoelstra;159869
Custom ROMs/kernels:
Let wel: je hebt een echte externe SD-kaart nodig! Het bestand op de interne SD-kaart zetten in de map /sdcard/_ExternalSD/ werkt niet!

Ik dacht dat deze lokatie juist wel de sd kaart was. :s
Kun je iets specifieker zijn in de uitleg over dit onderdeel hoe het WEL moet?

Overigens bedankt voor deze heldere en complete uitleg.

Bewerkt (14 mei 2011 17:29)
Ruud

Ruud

• Lid sinds 10 december 2008
  • Berichten 1641
  • Reputatie 50
  • 14 mei 2011
  • 17:35

Pssssssssst

Review LG Optimus 2X Speed (LG-P990) | Androidworld

Bewerkt (14 mei 2011 17:35)

Uhmmmm…. Android?

wgspoelstra

wgspoelstra

• Berichten 113
  • Reputatie 0
  • 14 mei 2011
  • 18:30

Ruud;160020
Pssssssssst

Review LG Optimus 2X Speed (LG-P990) | Androidworld

…. O. :p Tja, jammer..!

Bewerkt (14 mei 2011 18:30)
de1v3c1o

de1v3c1o

• Lid sinds 02 februari 2011
  • Berichten 279
  • Reputatie 0
  • 14 mei 2011
  • 20:21

Toch leuk gedaan!

Bewerkt (14 mei 2011 20:21)
ron1

ron1

• Lid sinds 21 mei 2011
  • Berichten 2
  • Reputatie 0
  • 23 mei 2011
  • 20:07

Hoi, de links in je stukje lijken niet te werken….

Bewerkt (23 mei 2011 20:07)
Len

Len

• Lid sinds 08 december 2010
  • Berichten 238
  • Reputatie 0
  • 24 mei 2011
  • 12:25

Bedankt voor je review! Ik wist eigenlijk alles al, maar dit is wel ideaal als naslagwerk!

Goed bezig

Bewerkt (24 mei 2011 12:25)
116795

116795

• Lid sinds 17 januari 2012
  • Berichten 106
  • Reputatie 0
  • 19 januari 2012
  • 19:04

Ik wil misscien deze twlefoon kopen, maar heb veel negatirve dingen gehoord. Ben je er na bijna een jaar nog tevreden over en kan het langzame updaten verholpen worden door custom roms?

Bewerkt (24 april 2013 14:05)

-

markelhombre

markelhombre

• Lid sinds 10 juli 2011
  • Berichten 30
  • Reputatie 0
  • 20 januari 2012
  • 15:50

Toen ik nog de stockrom draaide was ik niet heel erg tevreden. Veel vastlopers en plotselinge reboots. Inmiddels draai ik een aantal maanden op Cyanogenmod en daar ben ik erg over te spreken. Draait erg stabiel, en je hebt veel mogelijkheden.
Mijn vriendin heeft de sgs1, en ik merk dat ik met mijn telefoon beter gps ontvangst heb, beter wifi bereik, en vooral betere foto's maak.

Bewerkt (24 april 2013 14:05)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.