Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Nerida

• Lid sinds 07 mei 2012
  • Berichten 10
  • Reputatie 0
  • 4 juli 2012
  • 07:53

Hallo,
We hebben de app SYGIC geinstalleerd op de tablet alvorens op vakantie te vertrekken om de tablet als GPS te gebruiken. Hierna vind U mijn ervaringen met deze app / GPS tablet.
Hardware:
- Deze app werkt ZONDER internet . Je hoeft dus 3G niet te starten
- Het duurt soms 5 minuten alvorens de GPS weet waar U zich bevindt bij het opstarten van de applicatie.(Dit terwijl we aan het rijden waren met de wagen).

Software
- De kaarten van Frankrijk waren soms niet up to date.
- De speaker geeft enkel de routes in het engels/amerikaans en heeft blijkbaar soms problemen met de te nemen afslag op ronde punten. (Nog altijd niet begrepen , hoe hij telt voor om de straat te bepalen op een rond punt af te slaan).
- In de bergen (we reden op de Ballon D'Alsace) kon de GPS de bochten niet meer volgen, zodat het beeld en de stem meer en meer verkeerde informatie gaf (In het midden van een afdaling moesten we van de GPS plots rechtsomkeer maken of gewoon de ravijn inrijden….Het beeld danste in alle richtingen omdat de GPS de positionering niet kon volgen)

Voor de rest werkte de GPS goed. Nadeel is dat je geen tablet oplader hebt voor de wagen.

Wie heeft hier nog ervaring mee ? Kan men de kwaliteit van de GPS ontvanger verbeteren ?

Groeten,

Daniel

Bewerkt (24 april 2013 15:08)

Marvin

• Lid sinds 30 december 2009
  • Berichten 1778
  • Reputatie 10
  • 4 juli 2012
  • 11:46

Ik heb Sygic op mijn Xoom 2 ME gebruikt afgelopen vakantie in Zweden en daarvoor op mijn oude HTC Hero op een vakantie in Italië.

Het vinden van initial GPS fix is afhankelijk van het verleden. Als je hier in Nederland je GPS aan zet en een fix hebt en er mee gaat rijden moet'ie de dagen er na gewoon snel opstarten. Stap je echter in het vliegtuig (GPS uit) en zet je hem meer dan 700 km van de plaats waar hij de laatste keer was weer aan, dan kan het lang duren. Dat is nu eenmaal inherent aan GPS, zeker als je geen data-verbinding tot je beschikking hebt om almanac data van het net te kunnen halen.

Je doet er beter aan om niet te gaan rijden zolang je nog geen fix hebt. De verplaatsing van een GPS decoder tijdens het bepalen van een fix is redelijk funest voor het binnenhalen van de almanac en het bepalen van de initial fix.

Software:
- kaarten zijn net zo up-to-date als die van TomTom (ze komen ook gewoon van TeleAtlas vandaan). In Frankrijk is dat inderdaad niet altijd even goed. Nederland loopt wat dat betreft aardig voor op de rest van Europa.
- aanwijzingen kunnen ook prima in Nederlands gegeven worden, dat is een kwestie van instellen
- het kaartmateriaal van rotondes in Frankrijk ontbeert nogal eens eenrichtings-informatie. Het kan daardoor gebeuren dat je de verkeerde kant op gestuurd wordt of dat sommige aansluitingen als 2 afslagen geteld worden. Aanrijd-routes naar rotondes splitsen immers vaak vlak voor de rotonde in 1 aanvoer- en 1 afvoer-wegdeel. Dit is dus terug te voeren op een kaart-probleem
- GPS wordt door berghellingen vaak lekker gereflecteerd. Als je langs een stijle (rots-) wand rijdt, raakt de GPS regelmatig van de wijs, daar is weinig aan te doen. Dit is niet de sterkste kan van de Sygic software; een eenvoudig map-matching algoritme in combinatie met dead-reckoning had direct duidelijk moeten maken dat de GPS onbetrouwbaar was en gevoeglijk genegeerd had kunnen worden. Een betere positie van je GPS decoder (zie verderop) helpt hier wel bij.
- Opladen: dat is tablet-afhankelijk. Mijn Xoom wordt opgeladen via USB en kan dus in de wagen gewoon “aan de lader”

Een externe GPS ontvanger kan je vaak op een slimmere positie in de wagen bevestigen. Op mijn oude SAAB 9-3 had ik een extra ontvanger aan de binnenkant van de vrij vlak liggende achterruit geplakt, dat werkte stukken beter dan de ontvanger direct in de wagen (onder het dak, tussen de deuren etc). Om gebruik te kunnen maken van zo'n externe antenne heb je bluetooth nodig of een antenne-aansluiting op de hardware (ik ken geen tablets die over dat laatste beschikken). Dat betekent wel dat je extra voeding nodig hebt voor de ontvanger.

Een alternatief is een zogenaamde re-radiating GPS antenne, zoiets als dit: Re-Radiating Antenna Review (GPS-RRAD-45) . Het blokje (de eigenlijke ontvanger) plak je dan op een plek waarvandaan het ding een goed “zicht” heeft op de satellieten (dat wil zeggen: zonder dat er metaal tussen zit) en de rest zet je bij het tablet in de buurt. Je kan ze hier en daar nog wel kopen (op Amazon bijvoorbeeld). Of het echt gaat helpen is de vraag, als je tablet nu al “voldoende” satellieten ziet dan gaat een re-radiating antenne niet helpen. Maar als je het tablet op een wat ongelukkige plek in de auto hebt gemonteerd en/of een warmte-werende voorruit hebt met metaalfolie er in verwerkt, dan is dat kans groot dat hij wel helpt (mits goed gemonteerd).

Bewerkt (24 april 2013 15:08)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.