Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 7 juli 2014
  • 22:36

Handleiding voor het rooten van de OnePlus One

De OnePlus One is het eerste en felbegeerde maar helaas slecht verkrijgbare toestel van de topontwikkelaars van CyanogenMod ROM, die zich sinds kort in hun bedrijf Cyanogen gevestigd hebben om een volgende stap te zetten in hun wens Android beter te maken. De OnePlus One is het eerste zichtbare product van Cyanogen.

De OnePlus One draait op een aangepaste versie van de “community-based” CyanogenMod ROM en bevat, ten opzichte van deze normale versie, enkele closed-source optimalisaties voor de hardware van dit toestel en wat grafische extraatjes. Het toestel wordt geleverd met een locked bootloader en is niet standaard geroot, maar de ontwikkelaars hebben het met opzet redelijk eenvoudig gemaakt om het toestel te rooten.

Deze handleiding beschrijft het rooten van de OnePlus One. Naast het installeren van de Android Debug Bridge (adb) bevat het rooten 4 stappen: 1) de bootloader unlocken, 2) TWRP custom recovery installeren, 3) SuperSu installeren; 4) SuperSu instellen. Ik heb het op Linux (Mint 17) uitgevoerd en getest, en de handelingen op windows zijn redelijk hetzelfde (maar niet getest en uit mijn hoofd).

Let op: Rooten is een handeling voor ervaren Androidgebruikers en wordt op eigen risico uitgevoerd. Als je de stappen en begrippen niet kunt volgen ben je nog niet klaar de handelingen te verrichten. Goed lezen is de sleutel.

Stap 0: Zorg dat adb geïnstalleerd is en download de juiste bestanden

• adb komt mee met de Android Software Development Kit, oftewel, SDK. Deze is hier te downloaden voor Windows. Op Linux kan adb geinstalleerd worden via de terminal met
    sudo apt-get install android-tools-adb
    . Op linux moet fastboot apart geïnstalleerd worden met
    sudo apt-get install android-tools-fastboot
  • Verder zijn de laatste TWRP en SuperSu binaries nodig. In Windows moet je het TWRP bestand in de adb folder opslaan, in Linux kan dit overal. Het SuperSu bestand dien je op je telefoon te plaatsen.
  • Zorg dat “Android debugging” op je toestel geactiveerd is in About Phone / Developers Options.
  • Verbind je toestel met de USB kabel met de computer en accepteer Android debugging op je toestel (zet vinkje bij ‘altijd’ aan) indien dit de eerste keer is dat je je toestel verbindt in debugging mode.

Stap 1: unlock bootloader

Het unlocken van de bootloader voert een fabrieksreset uit. Alle gebruikersgegevens worden dus verwijderd. Op linux moet elk fastboot commando als superuser uitgevoerd worden (dus eerst ‘su’ in de terminal of ‘sudo’ voor elk commando).

• Boot in de fastboot modus via de extended power menu (Reboot / Bootloader) of via het commando:
    adb reboot bootloader
  • Eenmaal opgestart toets in de command prompt of terminal:
    fastboot oem unlock
    en daarna:
    fastboot reboot

Stap 2: installeer TWRP recovery

TWRP is een custom recovery die geinstalleerd moet worden om SuperSU te installeren. Het installeren gebeurt met de fastboot tool die meekomt met de Android (SDK) tools.

• Je kan TWRP gebruiken zonder de originele recovery te vervangen. Na een reboot blijft de originele recovery behouden. Als je dat wilt kun je TWRP installeren met:
    fastboot boot openrecovery-twrp-<versie-nummer>-bacon.img
    Vervang <versie-nummer> met de versie die je hebt gedownload. Met de TAB knop kun je de bestandsnaam automatisch aanvullen in de terminal/command prompt.
  • Als je TWRP blijvend wilt installeren, typ dan
    fastboot flash recovery openrecovery-twrp-<versie-nummer>-bacon.img
    Ik heb voor dit laatste gekozen omdat ik dan een backup kan maken van het gehele systeem.
  • Start de telefoon opnieuw op met de commando:
    fastboot reboot

Stap 3: installeer supersu

• Eenmaal opgestart moet de telefoon worden opgestart in de recovery. Dit kan via de extended power menu of via
    adb reboot recovery
  • Installeer daarna met TWRP de SuperSU binaries (UPDATE-SuperSU-<versie-nummer>.zip)
  • Selecteer daarna Reboot / System in TWRP om je toestel op te starten.

Stap 4: Setup SuperSu
Tot slot moet in de meegeïnstalleerde app SuperSU / settings het vinkje verwijderd worden achter “Respect CM’s root policy”.

Veel plezier met je geunlockte en geroote OnePlus One! Vragen over het rooten kunnen in deze discussie gesteld worden. Naar vermogen zal ik hierbij ondersteuning bieden.

Bronnen:

Bewerkt (7 juli 2014 22:56)
bartjuhh99

bartjuhh99

• Lid sinds 08 januari 2012
  • Berichten 70
  • Reputatie 60
AndroidGeert

AndroidGeert

• Lid sinds 09 november 2011
  • Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 20 september 2014
  • 19:02

Mooie tutorial,

Maar ik heb het gedaan zonder mijn bootloader te unlocken.
Wil je weten hoe dat moet? Stuur me dan even een PM.

(Moet trouwens wel versie 25R zijn, anders werkt het niet)

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

nanders

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 20 september 2014
  • 19:04

Waarom post je dat hier niet gewoon, dan hebben we er allemaal wat aan.

AndroidGeert

AndroidGeert

• Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 20 september 2014
  • 19:06

Dat kan ook. Hij verschilt niet heel veel van de methode hierboven.

Heb er een tutorial over geschreven op het OnePlus One forum.
Hier een linkje ernaar: https://forums.oneplus.net/threads/guide-oneplus-one-rooten-geen-reset-windows.110103/

Zitten maar een aantal verschillen in, denk dat het makkelijker is om gewoon deze tutorial hier te gebruiken.

Enige nadeel is dat je toestel dan wiped omdat je de bootloader unlockt.

Bewerkt (20 september 2014 19:34)

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

z0rk

z0rk

• Lid sinds 20 december 2010
  • Berichten 1593
  • Reputatie 0
  • 1 oktober 2014
  • 10:56

Er zijn toolkits beschikbaar die dit allemaal geautomatiseerd voor je doen. Je leert er iets minder van bij, maar de kans op falen is iets kleiner.

Toolbox
http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development/toolbox-oneplus-one-toolbox-t2808987

Toolkit
http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development/oneplus-one-toolkit-manudroid19-gui-t2807418

nanders

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 1 oktober 2014
  • 15:58

Klopt, toen ik dit schreef waren er nog niet van zulke toolkits. Toch doe ik het liever zelf, dan weet ik precies wat er gebeurt.

AndroidGeert

AndroidGeert

• Berichten 1693
  • Reputatie 20
  • 4 oktober 2014
  • 21:48

nanders
Klopt, toen ik dit schreef waren er nog niet van zulke toolkits. Toch doe ik het liever zelf, dan weet ik precies wat er gebeurt.

En hoe bevalt hij?

Hier is hij echt chill!

Telefoons:
- OnePlus One
- OnePlus Two

nanders

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 5 oktober 2014
  • 16:39

Over het algemeen ben ik best tevreden over de OPO, maar ik stoor me bij tijd en wijle gigantisch aan de slechte multi-touch en een non-responsive scherm. Ik wacht al een tijdje op een goede fix, maar aangezien dit niet bij alle toestellen zo is lijkt het een hardwareprobleem. Maar om niet te veel offtopic te gaan, is deze vraag meer geschikt voor deze discussie.

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren