Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

pietjep

pietjep

• Lid sinds 09 mei 2009
  • Berichten 246
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 12:01

HOWTO UNLOCK, ROOT & CUSTOM RECOVERY GALAXY NEXUS

LET OP:

Eventuele garantie komt met deze handelingen zeer waarschijnlijk te vervallen, omdat Samsung kan zien dat je bootloader unlocked is en je device is geroot.

Maak een backup! Door het unlocken van je bootloader wordt je Galaxy Nexus volledig gewist!

Noch de auteur, noch Androidworld.nl kan aansprakelijk worden gesteld voor eventueel geleden schade.

Benodigdheden:

• Galaxy Nexus
  • PC (32bits getest Windows 7)
  • Usb-kabel
Downloads:

Handleiding:

Eerst helemaal doorlezen.

• Installeer eerst de Android SDK & Samsung ADB drivers.
  • Pak de bestanden Superboot en Clockworkmod uit naar c:\root
  • We gaan eerst de bootloader unlocken (deze is standaard gelockt).
  • Zet je telefoon uit.
  • Zet je telefoon aan met volumeknoppen omhoog en omlaag ingedrukt. Hierdoor beland je in de bootloader.
  • Verbind je telefoon met je pc.
  • Ga naar Start/uitvoeren en tik: CMD gevolgd door enter. Een commandprompt start nu op. Tik hier in: cd c:\root
  • We gaan nu de bootloader unlocken door het volgende in te voeren: fastboot-windows oem unlock
  • Mocht je de melding krijgen: ‘Waiting for device’, dan moet je de drivers handmatig installeren. Ga naar apparaatbeheer in Windows en als het goed is zie je een apparaat dat niet goed herkend wordt genaamd: ADB device. Klik met je rechter muisknop hier op en kies voor ‘Stuurprogramma bijwerken’. Vervolgens klik je op ‘op mijn computer zoeken’ en dan krijg je de keuze om een Samsung ADB Mobile Phone driver te installeren.
  • Je krijgt nu een waarschuwing, met de volumetoetsen selecteer je het gewenste antwoord en met power bevestig je de keuze.
  • Als het goed is zie je nu onder in je scherm een bevestiging dat je bootloader ge-unlocked is.
  • Als je toestel zich herstart heeft, zul je deze eerst weer uit moeten zetten en vervolgens weer in de bootloader op moeten starten (volume omhoog/omlaag en powerknop tegelijk indrukken).
  • Vervolgens dubbelklik op install-superboot-windows.bat in je c:\root map.
  • Voila, je hebt nu root.
Om vervolgens Clockworkmod Recovery te installeren doe je het volgende:

• Start je telefoon weer op in de bootloader: volume omhoog/omlaag en powerknop tegelijk indrukken.
  • Sluit je telefoon aan op je pc.
  • Ga naar Start/uitvoeren en tik: CMD gevolgd door enter. Een commandprompt start nu op. Tik hier in: cd c:\root
  • Tik in: fastboot-windows flash recovery recovery-clockwork-5.5.0.2-maguro.img
  • Clockwork Recovery wordt nu geflashed.
  • Start hierna je telefoon opnieuw op door dit commando: fastboot-windows reboot
Je telefoon is nu geroot en voorzien van Clockworkmod Recovery en je kunt eventueel een Custom Rom flashen.

edit: Forumlid mark heeft me erop gewezen dat CWM via deze manier installeren problemen zou kunnen geven. Bijvoorbeeld het niet laden wanneer de telefoon uitstaat. Zijn tip is om eerst te unlocken en te rooten en vervolgens in de Android Market ‘Rom Manager’ te downloaden en van daaruit CWM te flashen. Dit betreft echter wel een “fake-flash”, dat houdt in dat de recovery wordt geladen als een update.zip. Dit werkt, zolang je de map waar deze file instaat maar laat staan. Als je deze verwijdert ben je ook je recovery kwijt.
Heb zelf echter geen problemen ondervonden met de eerste manier van flashen.

Bewerkt (24 april 2013 13:52)
mark

mark

• Lid sinds 19 april 2010
  • Berichten 237
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 12:19

Prima guide! Erg duidelijk. Misschien nog 2 dingen:
- De USB drivers wanneer je ‘waiting for device’ krijgt even uitleggen. Dan moet je namelijk naar hardware gaan, daar rechter muisknop op iets van Android 1.0, kies voor updaten drivers en dan handmatig zoeken in de map.
- CWM is volgens mij nog niet helemaal stabiel. Ik lees bijvoorbeeld berichten over het niet meer kunnen opladen wanneer de telefoon utistaat. Zelf heb ik daarom gekozen voor de rommanager manier. Dus Rom Manager uit de market installeren en vandaaruit CWM flashen. Het is wat ik begrijp een fake flash, maar werkt voortreffelijk.

Trouwens, -op USB drivers na dan, die moest ik handmatig installeren- werkt perfect op 64bit windows 7!

pietjep

pietjep

• Lid sinds 09 mei 2009
  • Berichten 246
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 12:59

mark;247942
Prima guide! Erg duidelijk. Misschien nog 2 dingen:
- De USB drivers wanneer je ‘waiting for device’ krijgt even uitleggen. Dan moet je namelijk naar hardware gaan, daar rechter muisknop op iets van Android 1.0, kies voor updaten drivers en dan handmatig zoeken in de map.
- CWM is volgens mij nog niet helemaal stabiel. Ik lees bijvoorbeeld berichten over het niet meer kunnen opladen wanneer de telefoon utistaat. Zelf heb ik daarom gekozen voor de rommanager manier. Dus Rom Manager uit de market installeren en vandaaruit CWM flashen. Het is wat ik begrijp een fake flash, maar werkt voortreffelijk.

Trouwens, -op USB drivers na dan, die moest ik handmatig installeren- werkt perfect op 64bit windows 7!

Puntje 1 toegevoegd in de howto, puntje 2 onder de howto vermeld inclusief naam.

Dank!

mark

mark

• Lid sinds 19 april 2010
  • Berichten 237
  • Reputatie 0
  • 14 december 2011
  • 13:55

pietjep;247957
Puntje 1 toegevoegd in de howto, puntje 2 onder de howto vermeld inclusief naam.
Dank!

Geen probleem natuurlijk. Goed te horen dat jij geen problemen had/hebt met CWM. Ik wilde eigenlijk nog even wachten tot Koush -hopelijk- zelf een Nexus heeft en het verder kan ontwikkelen, maar misschien moet ik het maar gewoon eens proberen dan. Dank.

Allen

Allen

• Lid sinds 19 februari 2011
  • Berichten 33
  • Reputatie 0
  • 15 december 2011
  • 23:08

Oh jee, weer dat gezeik met fastboot wat bij mij nooit is goedgekomen op de Galaxy Tab 10.1v, is er een uitgebreid Nederlands uitleg over fastboot?

Bewerkt (24 april 2013 13:53)
bram_de_jong

bram_de_jong

• Lid sinds 07 september 2010
  • Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 26 december 2011
  • 21:37

Gisteren ook gedaan, vandaag meerdere ROM's geflashed, vond het niet super allemaal. Sommige misten zelfs een Gmail en Market app :eek:

Heb nu via deze tutorial de telefoon terug gezet naar de fabrieksinstellingen, maar dan wel met 4.02 erop.

Restore Galaxy Nexus to Stock V2 - xda-developers

Bewerkt (24 april 2013 13:56)
m.snieder

m.snieder

• Lid sinds 18 maart 2011
  • Berichten 11
  • Reputatie 0
  • 27 december 2011
  • 16:24

Ik twijfel ook nog of ik dit wel moet doen. Ben namelijk niet zo technisch dus ik heb mijn twijfels erbij. Denk dat ik het eerst nog maar ff aankijk zo. Kan het over 'n jaartje altijd nog wel doen, dan maakt die garantie ook minder uit!

Bewerkt (24 april 2013 13:56)
D_Magic

D_Magic

• Lid sinds 03 maart 2011
  • Berichten 1114
  • Reputatie 0
  • 28 december 2011
  • 03:21

mocht je telefoon niet herkent worden in fastboot…installeer dan pdanet en je toestel wordt herkent

Bewerkt (24 april 2013 13:57)
ramon84

ramon84

• Lid sinds 21 augustus 2011
  • Berichten 44
  • Reputatie 0
  • 28 december 2011
  • 22:25

Heb het zojuist gedaan volgens de methode. Heb niet rommanger geïnstalleerd en daar cwm geflasht maar volgens de methode die beschreven staat. Ging allemaal goed en nergens last van. En de roms die er zijn vallen idd een beetje tegen.

Bewerkt (24 april 2013 13:57)

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.