Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

meule

meule

• Lid sinds 16 november 2011
  • Berichten 1379
  • Reputatie 220
  • 13 februari 2014
  • 11:56

coenox
Als een toestel in zout water (zee) valt wordt aangeraden om hem eerst in een bak zoet (bij voorkeur gedestilleerd) water te leggen en hem dan te drogen. Of dat in jouw geval nu nog zin heeft weet ik niet. Ik vind het ook wel wonderbaarlijk, hoe verzin je het om je toestel in een bak zout te leggen…

Tja, ik vind het ook een beetje wonderbaarlijk om iemand te adviseren hem in een bak zoetwater te leggen terwijl dat hier niet aan de orde is. TS zegt dat het toestel redelijk droog was en hij hem daarna in zout gelegd heeft. Dat is natuurlijk dom alhoewel ik de diepere achterliggende gedachte wel snap want zout trekt immers vocht aan. Helaas doet het in dit geval meer schade dan goed.

TS heeft 2 mogelijkheden: of opsturen en schoon laten maken, of uit elkaar halen en goed en voorzichtig schoonblazen.
Allebei de methode geven geen 100% garantie op de eventueel al ontstane schade

Zie je iets op het AW forum dat niet door de beugel kan? Laat het een van de moderators weten middels de rapporteerknop.

Zoeker

Zoeker

• Lid sinds 02 mei 2013
  • Berichten 5
  • Reputatie 0
  • 13 februari 2014
  • 15:33

Nou,omdat deze vrouw niet zoveel verstand heeft van electronica en corrosie. Maar wel van wijnvlekken uit kleding halen: namelijk met zout omdat het absorbeerd

redbulletnl

redbulletnl

• Lid sinds 02 september 2011
  • Berichten 2982
  • Reputatie 60
  • 13 februari 2014
  • 15:50

Zoeker
Nou,omdat deze vrouw niet zoveel verstand heeft van elektronica en corrosie. Maar wel van wijnvlekken uit kleding halen: namelijk met zout omdat het absorbeert

dat wordt dus de volgende keer je telefoon in de wijn gooien

@meule
als je telefoon in een chloorbad/zoutbad is gevallen kan het soms helpen om je telefoon schoon te maken met demi-waterwel accu eruit etc
en daarna goed laten drogen (zelf geen ervaring mee maar heb het een paar keer gehoord van een zwembad installateur)

meule

meule

• Berichten 1379
  • Reputatie 220
  • 13 februari 2014
  • 16:52

Dat weet ik allemaal wel maar is niet relevant voor de TS. De telefoon heeft namelijk niet in de zee of in zoutwater laat staan in chloorwater gelegen maar in droog zout. Wat er in andere gevallen eventueel kan heeft hier geen invloed op

Zie je iets op het AW forum dat niet door de beugel kan? Laat het een van de moderators weten middels de rapporteerknop.

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 13 februari 2014
  • 20:18

Zoeker
Nou,omdat deze vrouw niet zoveel verstand heeft van electronica en corrosie. Maar wel van wijnvlekken uit kleding halen: namelijk met zout omdat het absorbeerd
Ik had eigenlijk niet willen reageren vanwege zoveel onzin. Die rijstkorrels waren mogelijk goed. Zout water en eventueel gedistilleerd water is slecht. Wijnvlekken met zout behandelen is verstandig van je echtgenote. Maar wel bij rode wijn en niet bij witte. Zout ontkleurt het rood en daar gaat het om. Alcohol is ook fout want alcohol is hygroscopisch en bevat altijd water (absolute alcohol kun je alleen vlak na distillatie krijgen en binnen de korste tijd (aan de buitenlucht) is het gezakt naar 96 %. Vier procent water dus erbij. Mensen die klagen over een kater hebben teveel alcohol gedronken en dat heeft wat vocht (water) aan de hersenen ontrokken. Jammer dus en ook van die nadorst.
Maar ik wil niet negatief zijn. Het geopperde advies om hem te laten schoonmaken door een deskundige is een goed idee.
Wat je zelf nog zou kunnen doen is het volgende:
Schroef je telefoon helemaal open. Haal uiteraard de batterij, je SIM kaart en je sd kaartje eruit. Schaf bij een elektronica onderdelen winkel een busje flux-vloeistof aan wat bijvoorbeeld soldeerders gebruiken. Spuit die flux-vloeistof (heel dun)over alle elektronica (boven en onderkant) van de onderdelen van je telefoontoestel. Flux-vloeistof bevat bestanddelen die vocht verdrijven en oxidatie tegen gaan en die bovendien anti-corrosie is, waardoor de geoefende elektronici goed kunnen solderen. Dat laatste moet je natuurlijk NIET doen. Wel moet je je echtgenote daarna even vragen of je haar föhn mag gebruiken en nu blaas je met de warme lucht (niet heet!) de onderdelen van je toestel droog. Het zal wel een beetje plakken later, maar dat kan geen kwaad, zolang je je SIM en sd kaartje nog kunt verwijderen.
Succes,

Makker

Bewerkt (13 februari 2014 20:27)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

copymaster

copymaster

• Lid sinds 03 augustus 2010
  • Berichten 351
  • Reputatie 0
  • 13 februari 2014
  • 21:59

Flux bevat isopropyl alcohol. Zo heb ik een HTC Desire HD die had “gezwommen” gered door hem een bad te geven in isopropyl alcohol ( na het verwijderen van de batterij) en hem daarna droog te zuigen. Toestel heeft het daarna nog tijden zonder problemen volgehouden. Dus behandelen met alcohol is geen onzin, alleen moet je wel de goede hebben.

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 13 februari 2014
  • 22:08

copymaster
Flux bevat isopropyl alcohol. Zo heb ik een HTC Desire HD die had “gezwommen” gered door hem een bad te geven in isopropyl alcohol ( na het verwijderen van de batterij) en hem daarna droog te zuigen. Toestel heeft het daarna nog tijden zonder problemen volgehouden. Dus behandelen met alcohol is geen onzin, alleen moet je wel de goede hebben.
Ik ga er vanuit dat met alcohol ethanol wordt bedoeld, maar als ze het over isopropyl alcohol hebben dan ben ik weer eens veel te voorbarig geweest. Ik weet nog wel veel meer alcoholen die niet hygroscopisch zijn, maar na dat zout, water, zeewater, rijst was ik daar niet helemaal van overtuigd.
Je hebt wel een puntgescoord.

Makker

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

meule

meule

• Berichten 1379
  • Reputatie 220
  • 13 februari 2014
  • 23:26

Ok. Iedereen heeft nou zijn zegje kunnen doen over zijn kennis van scheikunde maar dit begint uit de hand te lopen. Ik denk dat de TS een advies heeft gekregen wat te doen. Dit topic gaat op slot

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren