Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

guidodegrieck

guidodegrieck

• Lid sinds 31 januari 2016
  • Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 31 januari 2016
  • 21:03

Ik heb een smartphone Samsung Galaxy S4. Het phone geheugenis 16 GB.Ik heb er een SD-kaart van 16 GB gekocht. Ik moet kan slechts enkele apps  op de SD-kaart zetten  en mijn foto's.Nog steeds komt soms de melding "geheugen vol" Eninderdaad mijn phone geheugen is bijna vol.Hoe komt dit en waarom kan ik niet meer op mijn SD-kaartzetten m.a.w. hoe los ik mijn probleem op ?

jaswest

jaswest

• Lid sinds 18 maart 2012
  • Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2016
  • 15:03

Ik ben ook begonnen met een Samsung, weliswaar een iets andere (Ace), maar met dezelfde kwaal. Het is - zeg maar - een heel bekende kwaal, waar hier op diverse plaatsen over geschreven is.
Probleem is  dat ze zo'n telefoon verkopen voor zgn. beginners.
Het interne geheugen is dan veel te klein en niet uit te breiden door een geheugenkaartje. Die laatste kan alleen maar wat opslaan, zoals foto's of muziek, maar neemt niet deel aan het werkgeheugen. Apps daarin opslaan heeft dus geen zin. (als dat al lukt).
Het is heel jammer en eigenlijk gewoon misleiding als ze je zo'n ding verkopen zonder het over de beperking te hebben.
Al zullen er misschien mensen zijn die feitelijk geen apps nodig zeggen te hebben, ze lopen toch vast en vaak weer tegen de grens van 'geheugen vol' aan. Nouja, ieder z'n meug.
Het enige dat er m.i. voor je op zit is een andere te kopen. Zo werkt het blijkbaar. 
(men zegt dat je op marktplaats heel goed 2e handsjes kan vinden, maar let op: ga persoonlijk naar de verkoper toe en check of alles 't nog wel doet)  

guidodegrieck

guidodegrieck

• Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2016
  • 15:10

Hartelijk dank voor de uitleg. Concreet : er is niets aan te doen volgens ik lees. Koop nog geen nieuw toestel is nog te recent gekocht.

jaswest

jaswest

• Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2016
  • 16:53

Guido, je zegt dat het ding nog te recent is gekocht. 
Kun je dan niet terug naar de winkel? Ik neem aan dat je over de grens woont, maar in ons land is het normaal dat je geen genoegen hoeft te nemen met iets dat niet de bedoeling was. Niettemin, overleg met de winkelier mag natuurlijk altijd. 

Ik heb m'n ouwe telefoontje er nog eens bij gepakt en gezien dat ie 4GB intern geheugen heeft. Dat was dus gewoon veel te weinig. Veel minder dan jij, met 16GB. Klopt dat wel?
Zo ja, dan gaat mijn verhaal eigenlijk niet op. Want ik heb nu een Motorola G met 16GB en die zijn toch maar dun gezaaid. Meestal hebben die 8GB. Mét sd-kaartslot. Dat heb ik niet eens. 
Op mijn Moto G nemen van de 16GB de apps 3,62GB in beslag. Ik heb dan nog 3,84GB over. En dat blijkt ruim voldoende te zijn. Nog meer zou het allemaal maar trager maken. Daar ligt dus ook een grens.
Kortom, Ik zou me er niet zo gauw bij neerleggen en voordat je naar de winkel stapt, me nog even oriënteren. Misschien heb je ook nog wat aan het nieuwe boek van de Consumentenbond, http://www.consumentenbond.nl/webshop/boeken/digitaal/haal-meer-uit-je-smartphone-bk15110/?CID=EML_EDM_Boek_Smartphone_20160201_meer.        

JohandeJong

JohandeJong

• Lid sinds 13 januari 2011
  • Berichten 2319
  • Reputatie 70
  • 1 februari 2016
  • 17:03

De S4 heeft ruim voldoende geheugen om vele honderden apps te installeren. Hierbij laat ik even grote games of volledige kaarten van navigatie programma's buiten beschouwing. Die nemen soms gigabytes in beslag en dan heb je uiteraard het geheugen zomaar vol. Dat geldt ook voor de nieuwere en duurdere smartphones.
Zorg ervoor dat al je foto's en muziek en andere data op je externe micro sd kaartje komen te staan. Download bij een navigatie app alleen de kaarten die je absoluut wilt gebruiken.
Verwijder apps die je niet meer gebruikt. Schoon je geheugen regelmatig op met bijvoorbeeld de app SD Maid of CCleaner. Vooral thumbnails willen wel eens onverwacht veel ruimte in beslag nemen en cache gegevens van diverse apps ook.
Lukt het je toch nog niet ruimte vrij te maken overweeg dan eens een factory reset.

De vergelijking met de Samsung Ace slaat nergens op. Dat is een budget toestel met beperkt geheugen. Daar kun je uiteraard maar weinig apps op installeren. De S4 was (en is in mijn ogen nog steeds) een toptoestel met ruim geheugen.

Bewerkt (1 februari 2016 17:04)
jaswest

jaswest

• Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 1 februari 2016
  • 18:39

Ja, leuk! Want zo gaat het op forums vaak.
Eerst moet er iemand z'n mening geven, voordat anderen, die menen het beter te weten daar weer op reageren. Het is altijd: wie het (beter) weet mag het zeggen.
Wel jammer dat Johan blijkbaar niet gezien heeft dat ik iets teruggenomen heb van mijn eerdere uitlating.
Maar hopelijk is er nu voldoende duidelijkheid.   

Makker

Makker

• Lid sinds 12 oktober 2010
  • Berichten 2186
  • Reputatie 250
  • 3 februari 2016
  • 16:24

Ik heb een smartphone Samsung Galaxy S4. Het phone geheugenis 16 GB.Ik heb er een SD-kaart van 16 GB gekocht. Ik moet kan slechts enkele apps op de SD-kaart zetten en mijn foto's.Nog steeds komt soms de melding "geheugen vol" Eninderdaad mijn phone geheugen is bijna vol.Hoe komt dit en waarom kan ik niet meer op mijn SD-kaartzetten m.a.w. hoe los ik mijn probleem op ?
Beste Guido, ik denk dat je probleem met je geheugen is op te lossen. Ik hoop dat ik nu niet, net als Johan, het verwijt krijg dat ik het beter weet, want dat is niet de bedoeling. Ik probeer te helpen (als dat mag van jaswest).

Allereerst je geheugen probleem.
1) ga naar je telefoon en druk dan deze code in:  *#9900#
Vervolgens druk je op de tweede regel 'delete dumpstat/logcat' en antwoord met 'yes' en dat zou het moeten doen.

Verplaatsen van applicaties naar de SD kaart
2) Welke app gebruik je daarvoor? Ik heb twee app's die allebei apps naar mijn SD verplaatsen. Het gekke is dat de ene het anders doet en soms een bepaalde app niet wil verplaatsen, terwijl de andere verplaats-app juist dan weer wel (of niet). Waarom ze verschillend werken, begrijp ik niet goed. Dit zijn ze en je kunt ze (gratis) uit Google Play downloaden = AppMgr III en DS App2SD lite.
Vertel (schrijf) even of het gelukt is.

Makker

Bewerkt (3 februari 2016 16:24)

Galaxy S2 -> 4.1.2
Galaxy S4 ->5.0.1 (lollipop)
Galaxy S8 -> 9 (Pie)

Tab 2 10.1 -> 6.0.1(lollipop)

jaswest

jaswest

• Berichten 72
  • Reputatie 0
  • 3 februari 2016
  • 20:14

Makker, je tilt er een beetje te zwaar aan. 
Ik dacht met een klein grapje duidelijk te maken dat reacties op een forum bijna altijd een stijgende lijn in kennis en /of scherpzinnigheid vertonen.
De een probeert het gewoon beter te doen dan de ander, toch?   

guidodegrieck

guidodegrieck

• Berichten 7
  • Reputatie 0
  • 4 februari 2016
  • 10:56

Ik heb een smartphone Samsung Galaxy S4. Het phone geheugenis 16 GB.Ik heb er een SD-kaart van 16 GB gekocht. Ik moet kan slechts enkele apps op de SD-kaart zetten en mijn foto's.Nog steeds komt soms de melding "geheugen vol" Eninderdaad mijn phone geheugen is bijna vol.Hoe komt dit en waarom kan ik niet meer op mijn SD-kaartzetten m.a.w. hoe los ik mijn probleem op ?
Beste Guido, ik denk dat je probleem met je geheugen is op te lossen. Ik hoop dat ik nu niet, net als Johan, het verwijt krijg dat ik het beter weet, want dat is niet de bedoeling. Ik probeer te helpen (als dat mag van jaswest). Allereerst je geheugen probleem. 1) ga naar je telefoon en druk dan deze code in: *#9900# Vervolgens druk je op de tweede regel 'delete dumpstat/logcat' en antwoord met 'yes' en dat zou het moeten doen. Verplaatsen van applicaties naar de SD kaart 2) Welke app gebruik je daarvoor? Ik heb twee app's die allebei apps naar mijn SD verplaatsen. Het gekke is dat de ene het anders doet en soms een bepaalde app niet wil verplaatsen, terwijl de andere verplaats-app juist dan weer wel (of niet). Waarom ze verschillend werken, begrijp ik niet goed. Dit zijn ze en je kunt ze (gratis) uit Google Play downloaden = AppMgr III en DS App2SD lite. Vertel (schrijf) even of het gelukt is. Makker
Met telefoon gegevens ingebracht. opslag ruimte is niet veranderd.

Met DS App2SD kan hij geen appsoverbrengen naar SD kaart 

Met AppMgr worden de apps overgezet naar SD kaart maar beperkt t.t.z. de apps die ik ook op de gewone manier kan overbrengen.

De enige manier om meer ruimte te hebben is cachegevens opruimen.
Zo kom ik van 624 MB naar 3,16 GB.
Toch bedankt voor de uitleg.  

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.