Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

• Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

• Minecraft Earth

• Dr. Mario World

• Harry Potter: Wizards Unite

• Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • OnePlus Nord N10 5G

• POCO X3

• Google Pixel 5

• Google Pixel 4a

• OnePlus Nord

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

• Samsung Galaxy Tab A 10.5

• Samsung Galaxy Tab S4

• Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

Wij werken momenteel aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom momenteel niet mogelijk om te reageren of nieuwe topics aan te maken.

Cyanogenmod 9 problemen: import telefoonnummers van SD-card/ verdwenen instel-opties/ (11)

Jonneman

Jonneman

• Lid sinds 01 oktober 2012
  • Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 1 oktober 2012
  • 22:09

Hallo,

Heb vorige week na lang zoeken naar een eenduidige tutorial (!!) mijn SGS2 geroot en heb de Nightly versie 20120923 geïnstaleerd.
Die eenduidigheid zat hem vooral in het feit dat ik (net als zo velen weet ik inmiddels..) niet met Samsung Kies uit de voeten kon, laat staan met een Mac.
Wat een drama is dat!
Ook nog met een Windows-laptop een poging gedaan, maar dat duurde uuuuuren voordat Kies überhaupt goed geïnstalleerd en draaiend was.
Afijn, bekend verhaal voor velen schat ik zo in…
Na twee (lange!) avonden Kies te hebben vervloekt uiteindelijk via een andere tutorial probleemloos geflashed via Odin.

So far so good! Alles draaide meteen goed zo leek.
Stond ook meteen 4.0.4. op, wat ik niet had verwacht.
Maar na het eerste enthousiasme over de looks en snelheid kwam ik al gauw achter een paar problemen.

1: het terugzetten van mijn contacten vanaf de SD-card had niet volledig plaatsgevonden en ook handmatig lukt dat niet.
Als ik dat via de instellingen van ‘contacten’ probeer (importeer uit opslag) kan ik alleen maar kiezen uit mijn Google en/of mail-account.
Via Titanium back-up kan ik de eerder gemaakte back-up vanuit de stock-rom op de SD-card wel benaderen, maar als ik dan op herstellen klik, krijg ik de volgende waarschuwing:

“Waarschuwing: Dit systeempakket (niet deodexed) is geback-upt van een andere ROM. Mogelijk werkt het niet goed op je huidige ROM”

Kan vervolgens kiezen tussen “alleen data”, “Alleen app” of “App en data”.

Wat is hier de beste keuze? Kan ik deze waarschuwing gewoon in de wind slaan, of is dat vragen om problemen?
Heb er al flink op gegoogeld, maar kan geen gelijksoortig probleem vinden.

2: Ik ben er inmiddels achter dat er een deel van de systeeminstellingen zijn verdwenen, nadat ik het thema “Dark Elegance” heb geïnstalleerd.
Ook als ik terug ga naar het standaard ‘system’-thema kan ik onder ‘uiterlijk’ bij de beeld-instellingen bijvoorbeeld niet meer instellen hoeveel startpagina's, kolommen etc. ik wil gebruiken.
In hoeverre dat ook opgaat voor de andere instellingen weet ik niet zeker, daarvoor heb ik er nog niet lang genoeg mee gewerkt, maar dit is wel vervelend.

3: Algemeen bekend, maar toch vreemd: de auto-rotate voor de home-screens werkt niet. Voor camera, bellen, internet pagina's en games ondervind ik dat probleem echter niet.

Nou ja, zomaar even de drie meest in het oog springende problemen die ik heb ondervonden.

Hoor dus graag of er mede-gebruikers zijn die in ieder geval voor punt 1 en 2 een work-around weten, want punt 3 is een lastiger probleem als ik het goed gelezen heb, dat alleen met een aparte app. handmatige kan worden opgevangen.

Voor de hand ligt dat ik de boel opnieuw moet flashen, maar moet ik dan wel/niet weer volledig wipen en kan dat dan gewoon via de ROM-manager….o_O
Nou ja, U begrijpt…ik hoor graag!

Groeten,

Jonneman

Bewerkt (24 april 2013 15:38)
Peter-036

Peter-036

• Lid sinds 12 november 2011
  • Berichten 2431
  • Reputatie 10
  • 2 oktober 2012
  • 07:33

Naar een andere rom kun je beter alleen data van titanium backup terugzetten, meestal gaat dat wel probleemloos.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het paard niet dwingen te drinken……..

nanders

nanders

• Lid sinds 05 oktober 2010
  • Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 oktober 2012
  • 08:28

Dit zijn niet allemaal specifieke cyanogenmod problemen, maar een algemene android vraag (1), een algemene android app vraag (2), en een cyanogenmodvraag (3).

1. Als je je contacten hebt geexporteerd naar je sd kaart in de vorm van een vcf bestand kun je dit bestand aanklikken in met behulp van een file manager (bijv. ES explorer). Dan zal hij deze gaan importeren.

2. Je kan beter geen systeem apps terugzetten met titanium backup. De systeem apps van samsung werken vaak niet op een cyanogenmod rom. Normale apps, welke je zelf hebt geinstalleerd, kun je gewoon overzetten, vaak ook met ‘data’.

3. auto-rotate van je home-screens is een instelling die je in je launcher moet instellen bij instellingen -> launcher -> general -> auto-rotate screen.

Jonneman

Jonneman

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 2 oktober 2012
  • 11:10

nanders;343996
Dit zijn niet allemaal specifieke cyanogenmod problemen, maar een algemene android vraag (1), een algemene android app vraag (2), en een cyanogenmodvraag (3).

1. Als je je contacten hebt geexporteerd naar je sd kaart in de vorm van een vcf bestand kun je dit bestand aanklikken in met behulp van een file manager (bijv. ES explorer). Dan zal hij deze gaan importeren.

Heb ES Explorer geïnstalleerd. Als ik de map external-SD open krijg ik ‘lege map’ te zien.
Als ik vervolgens zoek op ‘contacts’ krijg ik een hele rits ingepakte bestanden te zien met als aanhef ‘com.android.contacts-20120924’ en com.android.providers.contacts.
Die zitten vermoed ik in Titanium back-up, maar weet even niet goed wat ik daar mee moet/kan.
nanders;343996
2. Je kan beter geen systeem apps terugzetten met titanium backup. De systeem apps van samsung werken vaak niet op een cyanogenmod rom. Normale apps, welke je zelf hebt geinstalleerd, kun je gewoon overzetten, vaak ook met ‘data’.

Ik heb geen systeem apps terug gezet, alleen zelf geïnstalleerde. Waar het om gaat is dat mijn instel mogelijkheden opeens beperkt zijn zoals ik omschreef.

3. auto-rotate van je home-screens is een instelling die je in je launcher moet instellen bij instellingen -> launcher -> general -> auto-rotate screen.

Daar kan ik dus ook niet bij. Ik kan alleen onder toegankelijkheid en weergave ‘scherm automatisch draaien’ aanvinken en onder weergave ook nog rotatiemodi 0, 90, 180 en 270 graden. Die staan allemaal aan, maar hebben dus geen invloed op de homescreens.

Dit zijn de beperkte opties die ik onder weergave heb:

5628

nanders

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 oktober 2012
  • 11:50

heb je een externe sd kaart of niet? een externe sd kaart is te benaderen via ES explorer onder de map /emmc/ (in tegenstelling tot de folder /sdcard/ die je interne sd kaart laat zien, heel verwarrende naamgeving inderdaad). Maar heb je je contacten geexporteerd naar een vcf? of heb je alleen een backup gemaakt met titanium backup. Je kan je contacten alleen op deze manier herstellen als je deze hebt geexporteert naar een vcf bestand.

Het herstellen van de contacten app heeft weinig zin. De app die is gebackupt is namelijk uit een samsung ROM en dit werkt zeer waarschijnlijk niet op een open-source android ROM zoals cyanogenmod.

Het feit dat je een waarschuwing krijgt als :'dit systeempakket is gebackupt van een andere ROM' zegt al dat je een systeem app probeert te herstellen. De contacten app is ook zo'n systeem app.

Het roteren van je scherm zit niet in de weergave, maar in het launcher gedeelte in je instellingen.
zie: https://www.dropbox.com/s/ub864txtt7db1d2/2012-10-02%2011.41.59.png

Jonneman

Jonneman

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 2 oktober 2012
  • 14:21

Ja, ik heb een externe SD-card. Ik heb mijn contacten voordat ik de root heb gedaan gewoon gebackuped vanuit de telefoon naar de SD-card. Geen flauw idee wat een vcf is trouwens.

EMMC map op de externe sd-card heb ik gevonden, maar pas via de zoekfunctie. Daarmee komt een 000001.vcf bestand bovendrijven.
Ik neem aan dat ik dat moet kopiëren?
Maar naar welke map?
Intern geheugen>EMMC? of data?
Ik vind intern ook een map EMMC onder /mnt.

Ik heb overigens dus ook geen launcher-instelling meer onder instellingen….

5629

nanders

nanders

• Berichten 6042
  • Reputatie 300
  • ModeratorModerator
  • ModeratorModerator
  • 2 oktober 2012
  • 14:32

Dat is het goede bestand inderdaad. Een vcf is een visitekaartje die je mee kan sturen met email bijvoorbeeld. Hierin kun je ook meerdere adressen in kwijt, waaronder je hele adressenbestand. Als het goed is kun je deze eenmalig aantikken, zodat je de vraag krijgt waarmee je dat bestand zou willen openen. In dat geval kies je de Contacten app (dat zou een van de mogelijkheden moeten zijn.

Ik vind het wel vreemd dat je geen ‘launcher’ optie hebt in je instellingen menu. Heb je wel de laatste versie van cyanogenmod geinstalleerd? (laatste stabiele versie is de bovenste in de lijst van CyanogenMod Downloads). Misschien deze even opnieuw installeren (kan er gewoon overheen)

Peter-036

Peter-036

• Lid sinds 12 november 2011
  • Berichten 2431
  • Reputatie 10
  • 2 oktober 2012
  • 19:02

Nanders, hij heeft een nightly geinstalleerd, niet de makkelijkste keuze(voor een newbie), maar het is niet anders.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt het paard niet dwingen te drinken……..

Jonneman

Jonneman

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 2 oktober 2012
  • 22:06

Dank voor je tips, ik ga het zo eens proberen.
Ik draai op dit moment de Nightly, versie 20120923.
Daar is ook alweer een nieuwe versie van, dus ik zal die downloaden en installeren.
Hoef ik dan niet een full-wipe te doen, maar alleen de cache's te legen?

Jonneman

Jonneman

• Berichten 6
  • Reputatie 0
  • 3 oktober 2012
  • 08:42

update: het bestand 00001.vcf op de SC-card is leeg…
De enige bestanden waar ik mijn missende contacten dus nog uit zou kunnen halen zijn de in de stock ROM gemaakte Titanium back-up files:
'com.android.contacts-…….properties'
'com.android.contacts-…….tar.gz
'com.android.contacts-…….apk.gz

Ben er inmiddels ook achter dat dit de bestanden zijn van de originele contacts-app van de stock-ROM.
Probleem is alleen ook nog dat Titanium de contacts-app, niet als zodanig ziet danwel heeft opgeslagen als app!?

Mijn huidige contacten staan overigens in de map: /system/app onder de filenaam: Contacts.apk

Reageer

We werken momenteel hard aan een nieuw forum voor Androidworld. Het is daarom helaas niet mogelijk om op dit topic te reageren.